Opublikowane: 2012-04-01

Stabilizacja gruntów hydraulicznymi spoiwami drogowymi na bazie popiołów lotnych z węgla brunatnego

Michał Ćwiąkała , Joanna Korzeniowska , Cezary Kraszewski , Aleksander Widuch

Abstrakt

Popioły lotne są coraz częściej stosowane w sektorze budowlanym z uwagi na posiadane właściwości fizyczne i chemiczne, jak również aspekt ekonomiczny i środowiskowy. Celem pracy było określenie możliwości zastosowania zmodyfikowanego (w aktywatorze magnetycznym Wapeco) popiołu lotnego z węgla brunatnego z Elektrowni Pątnów, jako głównego składnika hydraulicznego spoiwa drogowego stabilizującego podłoże gruntowe. W pracy przedstawiono analizę wyników badań wytrzymałości na ściskanie mieszanek gruntowo-spoiwowych z udziałem zmodyfikowanych popiołów lotnych z węgla brunatnego. Badania przeprowadzono na siedmiu rodzajach gruntów o zróżnicowanym wskaźniku różnoziarnistości oraz zawartości frakcji pyłowej i iłowej. Do stabilizacji gruntów użyto drogowych spoiw hydraulicznych o niskich klasach wytrzymałościowych (3 MPa oraz 9 MPa). Składnikami tych spoiw w obu przypadkach był cement oraz aktywowany popiół lotny. Uzyskane wyniki badań potwierdziły przydatność mieszanek gruntowo-spoiwowych w konstrukcjach drogowych, szczególnie w robotach ziemnych.

Słowa kluczowe:

hydrauliczne spoiwa drogowe, mieszanki gruntowo-spoiwowe, popioły lotne, stabilizacja gruntów

Podobne artykuły

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.

Inne teksty tego samego autora

1 2 > >> 

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Ćwiąkała, M., Korzeniowska, J., Kraszewski, C., & Widuch, A. (2012). Stabilizacja gruntów hydraulicznymi spoiwami drogowymi na bazie popiołów lotnych z węgla brunatnego. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 11(3), 195–214. Pobrano z https://rabdim.pl/index.php/rb/article/view/v11n3p195

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.