Opublikowane: 2016-01-13

Wpływ spękań na zmianę modułów sztywności mieszanek mineralno-asfaltowych oznaczanych
w warunkach in situ

Andrzej Pożarycki , Przemysław Górnaś , Paweł Zalewski

Abstrakt

W prognozowaniu zmian stanu technicznego nawierzchni drogowych decydującą rolę w zakresie potencjalnych potrzeb remontowych oraz ich kosztów stanowi diagnoza nawierzchni. Jednym z zadań diagnozy jest wykrycie czynników, np. spękań, które mogą w znaczącym stopniu przyspieszyć degradację nawierzchni. O ile identyfikacja spękań widocznych na powierzchni warstw ścieralnych jest możliwa przy inwentaryzacji wizualnej lub fotorejestracji, to wykrywanie spękań warstw asfaltowych położonych poniżej warstwy ścieralnej wymaga zastosowania innych metod. W artykule przedstawiono skuteczność identyfikacji uszkodzonych w kontrolowany sposób warstw asfaltowych nawierzchni odcinka testowego przy użyciu techniki obliczeń odwrotnych. Opierając się na wynikach pomiaru ugięć nawierzchni przy zastosowaniu urządzenia typu forward i pseudo statycznych wartościach, analiza sztywności warstw w modelu trójwarstwowej nawierzchni pozwoliła wskazać poprawną lokalizację wymuszonych uszkodzeń.

Słowa kluczowe:

obliczenia odwrotne, spękania warstw asfaltowych, ugięciomierz dynamiczny FWD

Podobne artykuły

<< < 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Pożarycki, A., Górnaś, P., & Zalewski, P. (2016). Wpływ spękań na zmianę modułów sztywności mieszanek mineralno-asfaltowych oznaczanych<br />w warunkach in situ. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 14(4), 257–270. https://doi.org/10.7409/rabdim.015.017

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.