Opublikowane: 2016-02-08

Charakterystyka wytrzymałościowa mieszanek kruszyw związanych hydraulicznie do stosowania w podbudowach drogowych

Cezary Kraszewski

Abstrakt

Artykuł przedstawia przegląd wymagań dla podbudów drogowych, wyniki badań wytrzymałości na ściskanie Rc i wytrzymałości na rozciąganie Rt oraz relacje pomiędzy tymi cechami stwardniałych mieszanek związanych hydraulicznie wg PN-EN 14227:1÷5. Zależności pomiędzy różnymi cechami dla betonów konstrukcyjnych są dość dobrze znanei ustalone (Eurokod 2), brakuje natomiast badań mieszanek o mniejszych wytrzymałościach (od 0,5 MPa do 20 MPa), które stosowane są w podbudowach drogowych. Przedstawiona w artykule analiza wyników badań wykazała na istnienie zależności pomiędzy wytrzymałością na ściskanie Rc a wytrzymałością na rozciąganie Rt dla mieszanek związanych hydraulicznie (cementem, żużlem granulowanym, popiołem lotnym i spoiwem drogowym) o różnych wytrzymałościach (od 5 MPa do 20 MPa). Przeanalizowano właściwości mieszanek o uziarnieniu 0/22,4 mm wykonanych z różnych rodzajów kruszyw: łamanych (ze skał osadowych i przeobrażonych), nie łamanych i z recyklingu betonu. Wyniki badań oraz ustalone zależności pomiędzy badanymi cechami mogą być pomocne przy wymiarowaniu mechanistycznym konstrukcji drogowych, zwłaszcza dlatego, że trwałość zmęczeniowa konstrukcji sztywnych i półsztywnych zależy w dużym stopniu od trwałości warstw związanych hydraulicznie.

Inne teksty tego samego autora

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Kraszewski, C. (2016). Charakterystyka wytrzymałościowa mieszanek kruszyw związanych hydraulicznie do stosowania w podbudowach drogowych. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 8(3), 31–54. Pobrano z https://rabdim.pl/index.php/rb/article/view/v8n3p31

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.