Opublikowane: 2025-12-16

Recykling nawierzchni betonowych – kryteria oceny nośności

Antoni Szydło

Abstrakt

W artykule przedstawiono zarys rozwoju nawierzchni betonowych w kraju oraz doświadczenia zdobyte w zakresie recyklingu tych nawierzchni, które zostały wybudowane w latach trzydziestych ubiegłego wieku. Zaprezentowano typowe uszkodzenia nawierzchni betonowych oraz scharakteryzowano metodę oceny powyższych uszkodzeń z wykorzystaniem systemu Diagnostyki Stanu Nawierzchni funkcjonującego w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Stwierdzono, że brak jest w tym systemie kryteriów oceny nawierzchni betonowych pod kątem przydatności do technologii recyklingu. Wykorzystując badania wykonane na istniejących nawierzchniach betonowych oraz analizy numeryczne rozkładu naprężeń w obrębie szczelin nawierzchni zaproponowano kryteria oceny nawierzchni pod kątem przydatności do wdrożenia technologii recyklingu. Tymi kryteriami są moduły płyt nawierzchni oraz współczynniki współpracy płyt na szczelinach. Zaprezentowano metody recyklingu nawierzchni betonowych in situ i wykorzystanie recyklowanego materiału jako podbudowy nowych nawierzchni betonowych bądź podatnych.

Słowa kluczowe:

diagnostyka stanu nawierzchni, kryteria oceny nośności, nawierzchnie betonowe, recykling

Inne teksty tego samego autora

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Szydło, A. (2025). Recykling nawierzchni betonowych – kryteria oceny nośności. Roads and Bridges – Drogi I Mosty, 24(4), 523–535. https://doi.org/10.7409/rabdim.025.034

Cited by / Share

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.