Opublikowane: 2024-03-25

Metoda wyznaczania nośności użytkowej istniejących mostów i wiaduktów kolejowych pn. „RYM-SZYNA”

Janusz Rymsza

Abstrakt

W Polsce do wyznaczania nośności użytkowej istniejących mostów i wiaduktów kolejowych są stosowane wymagania projektowe według aktualnie obowiązującej normy projektowej. Jest to zarówno technicznie, jak i ekonomicznie niepoprawne. Taki sposób postępowania wynika z faktu, że w odniesieniu do obiektów istniejących minister właściwy do spraw transportu w rozporządzeniu nakazał stosowanie obciążeń użytkowych podając wyłącznie obciążenia pionowe, nie podając zasad wyznaczania innych obciążeń zmiennych, np. sił hamowania. W artykule przedstawiono zasady wyznaczania wszystkich niezbędnych obciążeń i oddziaływań – stałych i zmiennych. Zostały one przyjęte na podstawie normy, która była stosowana w Polsce od 1985 r. Wymagania zawarte w tej normie zostały sprawdzone w kilkudziesięcioletniej inżynierskiej praktyce projektowej. Korzystając z zasad podanych w artykule można wyznaczyć nośność użytkową istniejących budowli kolejowych, stosując obciążenie pionowe wskazane przez Ministra w rozporządzeniu oraz wszystkie niezbędne obciążenia i oddziaływania, zawarte w polskiej normie.

Słowa kluczowe:

ceglane mosty sklepione, istniejące mosty i wiadukty kolejowe, nośność użytkowa, uderzenia boczne taboru kolejowego, współczynniki bezpieczeństwa.

Podobne artykuły

<< < 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Rymsza, J. (2024). Metoda wyznaczania nośności użytkowej istniejących mostów i wiaduktów kolejowych pn. „RYM-SZYNA”. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 23(1), 5–28. https://doi.org/10.7409/rabdim.024.001

Cited by / Share

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.