Opublikowane: 2016-01-13

Właściwości stali mostu kolejowego wybudowanego w 1887 roku

Janusz Hołowaty , Bernard Wichtowski

Abstrakt

W eksploatacji znajduje się jeszcze wiele stalowych mostów kolejowych wybudowanych w drugiej połowie XIX wieku. Parametry mechaniczne i metalurgiczne stali w tych mostach oraz ich trwałość nie są dobrze rozpoznane, mogą się też między sobą znacznie różnić. Przedstawiono analizę właściwości mechanicznych oraz sposób wyznaczenia aktualnej wytrzymałości obliczeniowej dla blachownicowego mostu kolejowego, będącego w eksploatacji od prawie 130 lat. Badania wykonano na próbkach materiału stali konstrukcyjnej pobranych ze zdemontowanych podłużnic pomostu belkowego, które utraciły swoją przydatność użytkową na skutek rozległych uszkodzeń korozyjnych. Rozpoznanie gatunku i jakości stali konstrukcyjnej umożliwiło opracowanie projektu remontu obiektu oraz zachowanie go w dalszej eksploatacji. Przedstawiona metodyka postępowania może być przydatna przy modernizacji i remontach starych mostów kolejowych.

Słowa kluczowe:

most kolejowy, skład chemiczny, spawalność, stal zlewna, starzenie konstrukcji, starzenie stali, właściwości mechaniczne

Podobne artykuły

<< < 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Hołowaty, J., & Wichtowski, B. (2016). Właściwości stali mostu kolejowego wybudowanego w 1887 roku. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 14(4), 271–283. https://doi.org/10.7409/rabdim.015.018

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.