Opublikowane: 2015-04-22

Wpływ czasu oddziaływania obciążenia w badaniu VSS na identyfikowane parametry podłoża

Piotr Mackiewicz , Bartłomiej Krawczyk

Abstrakt

We współczesnym wykonawstwie drogowym bardzo częstym problemem jest uzyskanie wymaganej nośności podłoża koryta drogowego podczas pomiarów płytą statyczną VSS. Wynika to z faktu, że w badaniu tym nie analizuje się lepko-plastycznych cech materiału. W powszechnej praktyce pomiarowej analizowane są wyłącznie sprężyste cechy materiału, co nie daje pełnego obrazu badanego podłoża, szczególnie w przypadku podłoża o ograniczonej nośności. Autorzy przeanalizowali wpływ czasu obciążenia i odciążenia w badaniu VSS na rejestrowane przemieszczenia pionowe oraz szacowaną nośność badanego podłoża. W obliczeniach uwzględniono lepko-plastyczną składową przemieszczeń, wykazano również istotne różnice w wynikach przemieszczeń i wartości modułów pierwotnych oraz wtórnych, w zależności od czasu badania. Opracowany model 3D, wykorzystujący Metodę Elementów Skończonych (MES), zweryfikowano w rzeczywistych badaniach terenowych.

Słowa kluczowe:

czas obciążenia, MES, model lepko-plastyczny, moduł odkształcenia, moduł sprężystości, VSS, zmiana parametrów podłoża

Podobne artykuły

<< < 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.

Inne teksty tego samego autora

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Mackiewicz, P., & Krawczyk, B. (2015). Wpływ czasu oddziaływania obciążenia w badaniu VSS na identyfikowane parametry podłoża. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 14(1), 19–29. https://doi.org/10.7409/rabdim.015.002

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.