Opublikowane: 2005-04-01

Podatność połączenia stalowego dźwigara z płytą betonową w mostach zespolonych

Czesław Machelski , Robert Toczkiewicz

Abstrakt

Praca dotyczy analizy sił wewnętrznych i przemieszczeń w dźwigarach głównych mostów wykonanych z belek stalowych, zespolonych w sposób podatny z betonową płytą pomostową. Omówiono w niej: sposoby konstruowania płyt pomostowych, stosowane rodzaje łączników zespalających, wyniki badań podatności zespolenia. Przedstawiono pięć modeli ujęcia zjawiska podatności zespolenia w dźwigarach zginanych. Skupiono się na rozwiązaniu problemu w postaci analitycznej - równań różniczkowych. Poddano analizie stosowane dwa ujęcia rozwiązania zagadnienia współdziałania elementów dźwigara zespolonego, dające w wyniku rozwiązania siły wewnętrzne lub przemieszczenia. Wykazano, że mieszane rozwiązanie jest efektywniejsze, daje bowiem dokładne wyniki, zarówno w zakresie sił wewnętrznych, jak i przemieszczeń. Analizę problemu z użyciem klasycznego parametru, charakteryzującego podatność zespolenia Cz, uzupełniono o własne wskaźniki  oraz . Wykazano, że wskaźniki i dają informacje wyłącznie o rozkładzie naprężeń w przekroju poprzecznym dźwigara. Funkcje  i  mają istotny wpływ na rozkład sił wewnętrznych na całej długości dźwigara, a więc również na Cz(x) i M(x). Podane w pracy przykłady numeryczne dają obraz zależności pomiędzy Cz(x) i M(x) oraz (x) i (x).

Inne teksty tego samego autora

1 2 > >> 

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Machelski, C., & Toczkiewicz, R. (2005). Podatność połączenia stalowego dźwigara z płytą betonową w mostach zespolonych. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 4(3), 37–76. Pobrano z https://rabdim.pl/index.php/rb/article/view/v4n3p37

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.