Opublikowane: 2024-10-03

Bezpieczeństwo ruchu na przejazdach kolejowo-drogowych na podstawie analizy ekonomiczno-technicznej i metody fotogrametrycznej

Marcin Bilski , Anna Zuzanna Małek , Michał Kaiser

Abstrakt

W artykule scharakteryzowano przejazdy kolejowo-drogowe pod względem rodzaju urządzeń zabezpieczających ruch oraz przedstawiono nawierzchnie drogowe występujące na nich. Wykonano analizę kosztów zastosowania poszczególnych rozwiązań zabezpieczenia ruchu oraz typów konstrukcji nawierzchni drogowej na przejazdach kolejowo-drogowych w celu określenia najbardziej pożądanych rozwiązań pod względem bezpieczeństwa i komfortu ruchu. Wyniki analiz wykazały, że koszty budowy różnego typu urządzeń zabezpieczenia ruchu dla przejazdów kolejowo-drogowych w ujęciu globalnym są zbliżone ze względu na bardzo duże nakłady finansowe potrzebne do ich montażu, natomiast różnice w kosztach wykonania konstrukcji nawierzchni drogowej przejazdów wynoszą do 40% w zależności od wybranego rozwiązania technologicznego. W ostatniej części artykułu przedstawiono metodę oceny widoczności na przejazdach kolejowo-drogowych przy zastosowaniu bezzałogowego statku powietrznego. Przedstawiona metoda ze względu na dokładność i łatwość aplikacji może stanowić alternatywę dla klasycznych rozwiązań.

Słowa kluczowe:

bezpieczeństwo ruchu kolejowo-drogowego, bezzałogowy statek powietrzny, chmura punktów, fotogrametria, przejazd kolejowo-drogowy, widoczność na przejeździe kolejowo-drogowym

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Bilski, M., Małek, A. Z., & Kaiser, M. (2024). Bezpieczeństwo ruchu na przejazdach kolejowo-drogowych na podstawie analizy ekonomiczno-technicznej i metody fotogrametrycznej. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 23(3), 231–247. https://doi.org/10.7409/rabdim.024.011

Cited by / Share

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.