Opublikowane: 2023-09-30

Zastosowanie MaaS w zrównoważonej mobilności miejskiej na przykładzie wybranych rozwiązań europejskich i polskich

Agnieszka Łukasiewicz , Marcin Świtała , Ewa Kamińska , Katarzyna Regulska

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie przypadków wdrażania mobilności jako usługi (MaaS, ang. Mobility as a Service) w Finlandii, Szwecji, jak również w Polsce. Pierwsza część artykułu dotyczy rozumienia pojęcia MaaS oraz determinant rozwoju w transporcie miejskim. Pokazano również złożoność badanego zagadnienia, ze szczególnym uwzględnieniem integracji interesariuszy różnego typu. W drugiej części usługę MaaS powiązano z koncepcją i celami zrównoważonego rozwoju. W opinii autorów artykułu, zorientowana na użytkownika oraz multimodalna usługa mobilnościowa może stanowić efektywną alternatywę (bądź też uzupełnienie) dla transportu prywatnego. Może również promować zrównoważone środki transportu i bardziej efektywne wykorzystanie sieci transportowych. Z tego względu usługa MaaS jest obecnie postrzegana jako narzędzie służące zmniejszeniu zatorów komunikacyjnych i negatywnego wpływu transportu na środowisko. Może także stać się częścią Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP, ang. Sustainable Urban Mobility Plan). Trzecia część artykułu ma charakter empiryczny i przedstawia zastosowanie MaaS w zrównoważonej mobilności miejskiej na dwóch przykładach europejskich, tj. Helsinek i Sztokholmu – miast będących liderami we wdrażaniu usługi MaaS. Ostatnia część artykułu, także empiryczna, przedstawia rozpoznanie autorów dotyczące implementacji MaaS w polskich miastach.

Słowa kluczowe:

interesariusze, mobilność jako usługa (MaaS), mobilność współdzielona, Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej (SUMP).

Podobne artykuły

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Łukasiewicz, A., Świtała, M., Kamińska, E., & Regulska, K. (2023). Zastosowanie MaaS w zrównoważonej mobilności miejskiej na przykładzie wybranych rozwiązań europejskich i polskich. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 22(3), 225–241. https://doi.org/10.7409//rabdim.023.011

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.