Opublikowane: 2020-03-31

Przyczyny katastrofy wiaduktu Morandi’ego w Genui przyczynkiem do projektowania konstrukcji sprężonych

Janusz Rymsza

Abstrakt

W artykule przeprowadzono analizę przyczyn katastrofy wiaduktu Morandi'ego w Genui. Ten trzyprzęsłowy wiadukt stanowił część autostrady A10 prowadzącej do Savony. Konstrukcja podpór wiaduktu była nietypowa. Do każdej z ramowych podpór dodano pylon i podwieszono do niego wsporniki za pomocą pary cięgien. Nietypowa była również konstrukcja zastosowanego cięgna. Obetonowane cięgno miało przekrój prostokątny i stanowiło stalowo-betonowy element zespolony. Beton w tym elemencie był sprężony stalowymi cięgnami, tak aby mógł przenosić siły rozciągające wynikające z obciążenia ruchem drogowym. Trwałość obetonowanego cięgna poddanego rozciąganiu była niewielka. W artykule podano informację o stanie technicznym wiaduktu i sposobie wzmocnienia obetonowanych cięgien we wczesnych latach 90 XX w. W tym czasie autor artykułu wizytował analizowany obiekt. Miał wówczas inną koncepcję wzmocnienia niż ta, która została zrealizowana. W sierpniu 2018 r. nastąpiła katastrofa wiaduktu, w wyniku której jedna z podpór obiektu zawaliła się, a czerwcu 2019 r. w trakcie realizacji rozbiórki pozostałe dwie podpory wysadzono. Ponieważ w Wenezueli i Libii są jeszcze dwa obiekty o podobnej konstrukcji jak we Włoszech, koncepcja ich wzmocnienia według propozycji autora artykułu sprzed 25 lat może być nadal użyteczna.

Słowa kluczowe:

duże sprężone obiekty mostowe, katastrofa wiaduktu Polcevera, prof. Morandi.

Podobne artykuły

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Rymsza, J. (2020). Przyczyny katastrofy wiaduktu Morandi’ego w Genui przyczynkiem do projektowania konstrukcji sprężonych. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 19(1), 5–25. https://doi.org/10.7409//rabdim.020.001

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.