Opublikowane: 2015-04-22

Analiza porównawcza ugięć i odkształceń dwóch nawierzchni drogowych o dużym obciążeniu ruchem

Roman Nagórski , Krzysztof Błażejowski , Magdalena Nagórska

Abstrakt

Praca dotyczy porównania ugięć i kluczowych odkształceń przy wymiarowaniu dwóch wariantów nawierzchni drogowej podatnej obciążonej ruchem ciężkim, różniących się jedynie grubością podbudowy asfaltowej. W artykule pokazano wpływ na wartości porównywanych wielkości ruchu powolnego, obciążenia od hamowania w ruchu powolnym i temperatury sezonowej warstw asfaltowych oraz zastosowanych modeli lepkosprężystych (Bürgersa i Hueta-Sayegha) oraz modelu sprężystego tych warstw. Wykazano, że względna zmiana wartości analizowanych wielkości przy zmianie grubości podbudowy asfaltowej nie zależy lub nieznacznie zależy od wymienionych czynników, mimo że bezwzględne wartości porównywanych wielkości bardzo silnie zależą od prędkości obciążenia i temperatury warstw asfaltowych (i stosunkowo niewiele od zastosowanego modelu obliczeniowego).

Słowa kluczowe:

konstrukcja nawierzchni, model Bürgersa, model Hooke’a, model Hueta-Sayegha, modelowanie mechanistyczne, prędkość obciążenia, temperatura nawierzchni, wpływ hamowania

Podobne artykuły

<< < 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Nagórski, R., Błażejowski, K., & Nagórska, M. (2015). Analiza porównawcza ugięć i odkształceń dwóch nawierzchni drogowych o dużym obciążeniu ruchem. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 14(1), 31–46. https://doi.org/10.7409/rabdim.015.003

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.