Opublikowane: 2013-02-01

Badania modelowe i numeryczna analiza aerodynamiczna mostu łukowego dla pieszych

Jarosław Bęc , Tomasz Lipecki , Andrzej Flaga , Grzegorz Bosak

Abstrakt

W pracy przedstawiono kompleksową analizę aerodynamiczną mostu dla ruchu pieszego i rowerowego „Kazimierz-Podgórze” przez rzekę Wisłę w Krakowie. Analiza składa się z badań modelowych w tunelu aerodynamicznym oraz obliczeń komputerowych. Przedstawiono wyniki badań dotyczących wyznaczenia funkcji współczynników aerodynamicznych: oporu Cx, siły unoszenia Cy oraz momentu Cm w odniesieniu do trzech sekcji mostu (modeli sekcyjnych), w zależności od kąta napływu wiatru w zakresie od -15° do +15°. Wyznaczone funkcje współczynników aerodynamicznych stanowią dane wejściowe do określenia oddziaływania wiatru na przęsło zgodnie z teorią quasi-ustaloną oraz do oceny możliwości wystąpienia drgań samowzbudnych przęsła mostu. W ramach komputerowej analizy aerodynamicznej wyznaczono charakterystyki dynamiczne mostu oraz przemieszczenia, siły wewnętrzne i naprężenia w poszczególnych elementach konstrukcji przy dynamicznym oddziaływaniu wiatru. W celu porównania przeprowadzono analizę statyczną mostu obciążonego wyłącznie ciężarem własnym. Z uwagi na kołowy przekrój poprzeczny dźwigara łukowego mostu wykonano również analizę dynamiczną uwzględniającą siły powodowane wzbudzeniem wirowym łuku, działające równocześnie z obciążeniem dynamicznym wiatrem o średniej prędkości równej prędkości krytycznej. Sprawdzono także kryteria komfortu pieszych przy drganiach generowanych przez wiatr.

Słowa kluczowe:

dynamiczne oddziaływanie wiatru, komfort pieszych, most dla pieszych, teoria quasi-ustalona, tunel aerodynamiczny, wzbudzenie wirowe

Podobne artykuły

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.

Inne teksty tego samego autora

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Bęc, J., Lipecki, T., Flaga, A., & Bosak, G. (2013). Badania modelowe i numeryczna analiza aerodynamiczna mostu łukowego dla pieszych. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 12(4), 339–360. https://doi.org/10.7409/rabdim.013.023

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.