Opublikowane: 2014-02-01

Popiół lotny wapienny jako składnik główny cementów powszechnego użytku

Damian Dziuk , Zbigniew Giergiczny , Albin Garbacik

Abstrakt

Przedstawiono wyniki badań właściwości cementów zawierających w swoim składzie popiół lotny wapienny pochodzący ze spalania węgla brunatnego. Zakresem badań objęto: cementy portlandzkie popiołowe CEM II/A,B-W; cementy portlandzkie wieloskładnikowe CEM II/B-M, zawierające mieszaninę popiołu lotnego wapiennego (W) i granulowanego żużla wielkopiecowego (S), popiołu lotnego krzemionkowego (V) lub wapienia (LL) oraz cementy pucolanowe CEM IV/B-W i CEM IV/A,B (V-W). Oznaczono właściwości normowe cementów, w tym wodożądność cementu, konsystencję zapraw i własności mechaniczne. Uzyskane wyniki pokazały, iż możliwe jest stosowanie popiołu lotnego wapiennego w produkcji cementów powszechnego użytku, zwłaszcza cementu CEM II/B-M. Pod względem czasu wiązania, stałości objętości oraz wytrzymałości na ściskanie cementy zawierające popiół lotny wapienny charakteryzują się podobnymi właściwościami do cementów CEM II – CEM V, dostępnych na rynku od wielu lat. Stosowanie większej zawartości popiołu W niż 20% powoduje zwiększenie wodożądności i pogorszenie właściwości reologicznych zapraw. Wspólny przemiał popiołu W z klinkierem w procesie produkcji skutkuje zmniejszeniem jego negatywnego wpływu na wodożądność cementu.

Słowa kluczowe:

cement, popiół lotny wapienny, wodożądność, wytrzymałość na ściskanie

Podobne artykuły

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Dziuk, D., Giergiczny, Z., & Garbacik, A. (2014). Popiół lotny wapienny jako składnik główny cementów powszechnego użytku. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 12(1), 57–69. https://doi.org/10.7409/rabdim.013.005

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.