Opublikowane: 2012-04-01

Identyfikacja liczby i grubości warstw modelu nowej nawierzchni odcinka próbnego metodami sztucznej inteligencji

Andrzej Pożarycki

Abstrakt

W artykule przedstawiono zastosowanie jednokierunkowych sztucznych sieci neuronowych (SSN) do ustalania przypuszczalnej liczby i grubości warstw modelu nowej nawierzchni podatnej odcinka próbnego. W zastosowanej metodzie zakłada się, że znane są tylko wyniki pomiarów uzyskane z badań ugięciomierzem FWD na powierzchni warstw asfaltowych wchodzących w skład typowej konstrukcji nawierzchni dla kategorii ruchu KR3. W oparciu o obliczenia symulacyjne ustalono kształt linii wpływu dla wybranych wariantów wzorując się na typowych konstrukcjach nawierzchni podatnych stosowanych w Polsce. Obliczone w ten sposób linie wpływu zostały wykorzystane do nauki sztucznej sieci neuronowej. W konsekwencji, tak wytrenowaną sieć zastosowano do ustalenia liczby i grubości warstw nawierzchni odcinka próbnego. W wyniku konfrontacji uzyskanych wyników z rzeczywistą konstrukcją nawierzchni odcinka próbnego stwierdzono, że uzyskane wyniki mogą być podstawą dalszych obliczeń statycznej identyfikacji modułów sprężystości warstw modelu nawierzchni metodą obliczeń odwrotnych.

Słowa kluczowe:

identyfikacja grubości warstw nawierzchni, obliczenia odwrotne, sztuczne sieci neuronowe w przód

Podobne artykuły

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Pożarycki, A. (2012). Identyfikacja liczby i grubości warstw modelu nowej nawierzchni odcinka próbnego metodami sztucznej inteligencji. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 11(2), 123–149. Pobrano z https://rabdim.pl/index.php/rb/article/view/v11n2p123

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.