W pracy przedstawiono wyniki analizy statycznej przęseł betonowych mostów średniej rozpiętości o konstrukcji trzydźwigarowej. Obliczenia wykonano z wykorzystaniem specjalnie przygotowanego, własnego modelu geometrii przęsła jako układu płytowo-żebrowego. Wyniki obliczeń sprowadzono do powszechnie stosowanych w projektowaniu mostów współczynników rozdziału obciążenia. Jako zmienne parametry analizy przyjęto proporcje: wymiarów rzutu poziomego przęsła, czyli rozpiętości do szerokości; sztywności giętnej oraz sztywności skrętnej dźwigara odniesionych do sztywności płyty pomostowej. Oszacowano również wpływ długości zamocowania płyty wzdłuż żebra oraz ukosu konstrukcji na współczynniki rozdziału obciążenia. Na podstawie rezultatów obliczeń sporządzono wykresy zmian współczynników rozdziału obciążenia. Na przykładzie obliczeń wybudowanej, ukośnej konstrukcji trzyprzęsłowej o zróżnicowanych rozpiętościach wskazano na możliwości wykorzystania podanych w pracy wykresów z analizy parametrycznej również do obliczeń przęseł o złożonej geometrii.
Machelski, C., Głuch, G., & Pigoń, M. (2006). Analiza parametryczna trzydźwigarowych przęseł betonowych. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 5(4), 41–55. Pobrano z https://rabdim.pl/index.php/rb/article/view/v5n4p41
Cited by / Share
Pobrania
Statystyki pobrań nie są jeszcze dostępne.
Czesław Machelski
Afiliacja:
Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska
Grzegorz Głuch
Afiliacja:
Wydział Budownictwa Lądowego i Wodnego Politechniki Wrocławskiej
Michał Pigoń
Afiliacja:
Profil, Grupa ARCADIS Polska, Biuro Wrocław
Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.