Opublikowane: 2024-10-03

Praca strunobetonowych belek mostowych typu „T” z kruszywem wapiennym pod obciążeniem długotrwałym i doraźnym

Mirosław Biskup , Jan Skawiński

Abstrakt

Rosnące zapotrzebowanie budownictwa na kruszywa oraz coraz większe koszty ich wydobycia i transportu sprawiły, że od dłuższego czasu bierze się pod uwagę możliwość stosowania kruszyw wapiennych w  sprężonych obiektach inżynierskich. W odpowiedzi na te rozważania podjęto badania prefabrykatów strunobetonowych wykonanych z betonu na bazie kruszywa wapiennego, w celu doświadczalnego zweryfikowania ich właściwości pod względem zgodności podstawowych parametrów materiałowych i konstrukcyjnych z założeniami projektowymi oraz normowymi. Do badań wytypowano belki strunobetonowe typu T12/2010 wykonane z betonu na bazie grysu wapiennego frakcji 2/8 i 8/16 z kopalni w Sitkówce koło Kielc. Zakres pracy obejmował badania próbek betonowych oraz badania doraźne i  długotrwałe gotowych elementów prefabrykowanych realizowane na poligonie i  w  laboratorium. Uzyskane wyniki badań wykazały, że beton z kruszywem wapiennym może mieć nie gorsze właściwości mechaniczne od betonów na bazie kruszyw ze skał magmowych, a wykonane z niego belki sprężone spełniają założenia projektowe dla poszczególnych faz pracy elementu.

Słowa kluczowe:

konstrukcje sprężone, prefabrykaty strunobetonowe, kruszywa wapienne

Podobne artykuły

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Biskup, M., & Skawiński, J. (2024). Praca strunobetonowych belek mostowych typu „T” z kruszywem wapiennym pod obciążeniem długotrwałym i doraźnym. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 23(3), 249–266. https://doi.org/10.7409/rabdim.024.012

Cited by / Share

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.