Opublikowane: 2023-03-31

Identyfikacja ugięć innowacyjnej konstrukcji nawierzchni zawierającej trójskładnikowe spoiwo hydrauliczne

Antoni Szydło , Piotr Mackiewicz

Abstrakt

Tematem artykułu są badania dynamiczne warstw innowacyjnej konstrukcji nawierzchni zbudowanej na specjalnym odcinku doświadczalnym. Na tym odcinku wbudowano dwie nowatorskie mieszanki w technologii recyklingu głębokiego na zimno z emulsją asfaltową oraz z asfaltem spienionym, stosując do nich specjalnie opracowany środek wiążący (trójskładnikowy) zwany dalej spoiwem innowacyjnym. Szczególną uwagę poświęcono analizie wyników pomiarów ugięć nawierzchni z wykorzystaniem ugięciomierza dynamicznego FWD (ang. Falling Weight Deflectometer). Badania przeprowadzono dla czterech sekcji nawierzchni zawierających mieszanki mineralno-cementowe z asfaltem spienionym (MCAS) oraz mieszanki mineralno-cementowe z emulsją asfaltową (MCE), przy czym dwie sekcje zawierały innowacyjne spoiwo, a w przypadku dwóch innych zastosowano tylko cement. Na podstawie badań stwierdzono, że dla warstw zawierających mieszanki ze spoiwem innowacyjnym występują większe wartości ugięć. Świadczy to o mniejszej sztywności mieszanek, co w konsekwencji pozwala na ograniczenie zmęczenia i spękań.

Słowa kluczowe:

asfalt spieniony, emulsja asfaltowa, mieszanki mineralno-cementowe, recykling, spoiwo hydrauliczne.

Podobne artykuły

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.

Inne teksty tego samego autora

1 2 > >> 

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Szydło, A., & Mackiewicz, P. (2023). Identyfikacja ugięć innowacyjnej konstrukcji nawierzchni zawierającej trójskładnikowe spoiwo hydrauliczne. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 22(1), 5–17. https://doi.org/10.7409/rabdim.023.001

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.