Zmiany nośności użytkowej drogowych mostów żelbetowych
Czesław Machelski
Abstrakt
W pracy przedstawiono metodykę szacowania nośności użytkowej mostów o idealnym stanie konstrukcji (w układzie projektowym) oraz algorytm dostosowany do starych mostów, w których uwzględnia się dotychczasowe skutki oddziaływania środowiska, zmiany obciążeń stałych oraz przewidywany w przyszłości (prognozowany) stan techniczny obiektu. Parametryczne ujęcie algorytmu umożliwia obliczenia całych grup przęseł, charakteryzujących się podobnymi cechami: schematem statycznym, ruchomym obciążeniem projektowym lub obciążeniem stałym. Przedstawiony algorytm, oparty na analizie porównawczej, jest bardzo stabilny. Oszacowane dane dotyczące: ciężaru własnego i wyposażenia oraz parametru materiałowego nie powodują gwałtownych zmian wyniku obliczeń. Istotną informacją w tym algorytmie jest zastosowany w projekcie schemat obciążenia ruchomego i stosowane w tym okresie wytyczne wymiarowania. Metodykę oceny nośności użytkowej dla stanu idealnego konstrukcji zilustrowano przykładami obliczeń trzech wiaduktów drogowych nad autostradą A-4. Na przykładzie jednego z obiektów przedstawiono analizę nośności użytkowej w sytuacji modernizacji nawierzchni jezdni, przebudowy konstrukcji pomostu oraz wzmocnienia dźwigara głównego.
Machelski, C. (2014). Zmiany nośności użytkowej drogowych mostów żelbetowych. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 1(1), 45–58. Pobrano z https://rabdim.pl/index.php/rb/article/view/v1n1p45