Opublikowane: 2009-10-01

Efekty pełzania betonu podczas budowy przęseł mostowych z zastosowaniem techniki nawisowej

Czesław Machelski

Abstrakt

Cechą charakterystyczną wielu mostów wykonanych z zastosowaniem technologii betonowania nawisowego, jako obiektów dużych rozpiętości, są nadmierne ugięcia przęseł wynikające z procesów reologicznych zachodzących w betonie i stali sprężającej. Mosty takie podlegają monitoringowi, podczas którego w odstępach czasowych wykonywane są także pomiary geodezyjne. Na tej podstawie obserwuje się zmiany linii ugięcia przęseł. W pracy analizuje się przemieszczenia przęseł jako skutki pełzania betonu. Rozpatruje się szczególną sytuację, gdy podczas budowy przęsła następuje zmiana technologiczna ze schematu montażowego (wspornik) na układ użytkowy (belka ciągła). Przy przyjęciu modelu regularnego układu trzyprzęsłowego, uzyskano rozwiązanie ogólne, z następującymi parametrami mostu: ciężar własny i rozpiętość z analizowaną zmienną w postaci wskaźnika pełzania betonu. Zaproponowany algorytm wykorzystano w przykładach obliczeń, gdzie przyjęto różne rozkłady wskaźników pełzania na długości wsporników. Wyniki analiz odniesiono do przykładu monitorowanego obiektu. Przedstawione w pracy analizy mogą być przydatne do projektowania przęseł jak również do oceny bezpieczeństwa eksploatowanych obiektów.

Słowa kluczowe:

faza montażowa, momenty wzbudzone, monitorowanie, mosty betonowane nawisowo, pełzanie betonu, technologia betonowania nawisowego.

Podobne artykuły

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.

Inne teksty tego samego autora

1 2 > >> 

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Machelski, C. (2009). Efekty pełzania betonu podczas budowy przęseł mostowych z zastosowaniem techniki nawisowej. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 18(3), 193–210. https://doi.org/10.7409/rabdim.019.013

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.