Szydło A.: Nawierzchnie drogowe z betonu cementowego: teoria, wymiarowanie, realizacja. Polski Cement, Kraków, 2004
Google Scholar
Griffiths G., Thom N.: Concrete Pavement Design Guidance Notes. Taylor & Francis, Londyn, 2007
Google Scholar
Huang Y.H.: Pavement analysis and design. Pearson, Upper Saddle River, 2004
Google Scholar
Delatte N.J.: Concrete pavement design, construction, and performance. CRC Press, Boca Raton, 2014
Google Scholar
Glinicki M.A.: Inżynieria betonowych nawierzchni drogowych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2019
Google Scholar
Federal Aviation Administration: Airport Pavement Design and Evaluation, 2021, www.faa.gov/airports/resources/advisory _circulars/index.cfm/go/document.current/documentnumber/ 150_5320-6, available: 08.10.2024
Google Scholar
Khazanovich L.: Dowel and Tie Bars in Concrete Pavement Joints: Theory and Practice, 2011, www.academia.edu/ 32476025/Dowel_and_Tie_Bars_in_Concrete_Pavement_Joints_Theory_and_Practice_2nd_International_Conference_on _Best_Practices_for_Concrete_Pavements, available: 01.06.2024
Google Scholar
Maitra S.R., Reddy K.S., Ramachandra L.S.: Load transfer characteristics of dowel bar system in jointed concrete pavement. Journal of Transportation Engineering, 135, 11, 2009, 813-821, DOI: 10.1061/(ASCE)TE.1943-5436.0000065
Google Scholar
Singh A., Chandrappa A.K.: Effect of Uniform Vertical and Longitudinal Dowel Misalignment in Jointed Plain Concrete Pavement. International Journal of Pavement Research and Technology, 16, 2023, 1047-1058, DOI: 10.1007/s42947-022-00178-7
Google Scholar
Khazanovich L., Hoegh K.: Guidelines for Dowel Alignment in Concrete Pavements, Appendix A: Review of literature and other relevant information. Transportation Research Board, Minneapolis, 2009, onlinepubs.trb.org/onlinepubs/nchrp/nchrp_rpt_637appendixa.pdf, available: 01.06.2024
Google Scholar
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad: Instrukcja DP-T 14 Ocena jakości na drogach krajowych, Część I – Roboty drogowe. Warszawa, 2020, https://www.gov.pl/web/gddkia/instrukcje, dostęp: 02.03.2024
Google Scholar
Seo Y., Kim S.M.: Longitudinal cracking at transverse joints caused by dowel bars in Jointed Concrete Pavements. KSCE Journal of Civil Engineering, 17, 2, 2013, 395-402, DOI: 10.1007/s12205-013-2047-5
Google Scholar
Grosek J., Zuzulova A., Brezina I.: Effectiveness of dowels in concrete pavement. Materials, 12, 10, 2019, 1669, DOI: 10.3390/MA12101669
Google Scholar
Graczyk M., Gajewski M., Szczerba R.: Analiza statyczna dyblowanej betonowej nawierzchni lotniskowej z uwzględnieniem zjawiska curlingu płyt. Roads and Bridges – Drogi i Mosty, 15, 2, 2016, 137–155. DOI: 10.7409/rabdim.016.009
Google Scholar
Khazanovic L., Hoegh K., Snyder M.B.: NCHRP Report 637: Guidelines for Dowel Alignment in Concrete Pavements. The National Academies Press, Washington, 2009, DOI: 10.17226/14249
Google Scholar
Yaqoob S., Silfwerbrand J., Balieu R.G.R.: A Parametric Study Investigating the Dowel Bar Load Transfer Efficiency in Jointed Plain Concrete Pavement Using a Finite Element Model. Buildings, 14, 4, 2024, 1039, DOI: 10.3390/buildings14041039
Google Scholar
Hu C., Ma J., Yu Y., Luo Y.: Optimal design on dowel length for cement concrete pavement. International Journal of Pavement Research and Technology, 9, 6, 2016, 414-423, DOI: 10.1016/j.ijprt.2016.10.003
Google Scholar
Saxena P., Gotlif A., Khazanovich L.: Guidelines for Dowel Alignment in Concrete Pavements, Appendix D – Finite element analysis, Transportation Research Board, Minneapolis 2009, onlinepubs.trb.org/onlinepubs/nchrp/nchrp_rpt _637appendixd.pdf, available: 12.02.2024
Google Scholar
Al-Humeidawi B.H., Mandal P.: Evaluation of performance and design of GFRP dowels in jointed plain concrete pavement – part 1: Experimental investigation. International Journal of Pavement Engineering, 15, 5, 2014, 449-459, DOI: 10.1080/10298436.2013.824081
Google Scholar
Daćko M., Brodzik R.: Selection of parameters of dowelling connections in concrete airport pavement. Archives of Civil Engineering, 58, 1, 2012, 115-130, DOI: 10.2478/v.10169-012-0007-y
Google Scholar
Bukowski L.: Podsumowanie i rekomendacje prac grupy roboczej powołanej do wypracowania dalszego postępowania w sprawie nieprawidłowo wbudowanych dybli, 2022
Google Scholar
American Concrete Pavement Association: Dowel Bar Alignment and Location, 2018, www.acpa.org/wp-content/uploads/2020/07/18-11-15-ACPA-Dowel-Alignment-Guide-Spec.pdf, available: 06.02.2024
Google Scholar
Łazarowicz M.: Opłacalność wykonywania nawierzchni betonowych w świetle kar za nieprawidłowe położenie dybli i kotew. Magazyn Autostrady, 6, 2021, 46-49
Google Scholar
Snyder M.B.: Guide to Dowel Load Transfer Systems for Jointed Concrete Roadway Pavements, National Concrete Pavement Technology Center, Ames, 2011, cdn-wordpress.webspec.cloud/intrans.iastate.edu/uploads/2018/08/Dowel-load -guide.pdf, available: 04.04.2024
Google Scholar
Voigt G.F., Ferrebee E.: Best Practices for Jointed Concrete Pavements: Dowel Basket Anchoring Methods. Federal Highway Administration, Washington, 2016, www.fhwa.dot.gov/pavement/concrete/pubs/hif16021.pdf, available: 03.03.2024
Google Scholar
Łazarowicz M., Krzemiński J., Jaskuła P.: Ocena wpływu wybranych parametrów materiałowych i technologicznych dybli na zachowanie nawierzchni z betonu cementowego. Inżynieria i Budownictwo, 79, 11-12, 2023, 594-598, DOI: 10.5604/01.3001.0054.1357
Google Scholar
Szydło A., Mackiewicz P., Wardęga R., Krawczyk B.: Aktualizacja katalogu typowych konstrukcji nawierzchni sztywnych – Etap II. Raport serii SPR 24/2012. Politechnika Wrocławska, Wrocław, 2012, www.archiwum.gddkia.gov.pl/ userfiles/articles/p/prace-naukowo-badawcze-w-trakcie _3434/KTKNS_Etap%20II_15-low%20v09.04.2013.pdf, dostęp 11.11.2023
Google Scholar
Tabatabaie-Raissi A.M.: Structural Analysis of Concrete Pavement Joints, Ph.D. Thesis, University of Illinois, Urbana, 1978
Google Scholar
Mackiewicz P., Szydło A.: The analysis of stress concentration around dowel bars in concrete pavement. Magazine of Concrete Research, 72, 2, 2020, 97-107, DOI: 10.1680/jmacr.18.00057
Google Scholar
Mackiewicz P.: Finite-element analysis of stress concentration around dowel bars in jointed plain concrete pavement. Journal of Transportation Engineering, 141, 6, 2015, 1-8, DOI: 10.1061/(ASCE)TE.1943-5436.0000768
Google Scholar
Panchmatia P., Glinicki M.A., Olek J.: Wpływ składu mieszanki na właściwości termiczne betonu oraz parametry funkcjonalne nawierzchni sztywnych. Roads and Bridges – Drogi i Mosty, 13, 3, 2014, 235–260, DOI: 10.7409/rabdim.014.016
Google Scholar
Ryś D., Jaskuła P., Jaczewski M., Pszczoła M.: Wdrożenie i ocena metody M-EPDG do analizy trwałości polskich typowych konstrukcji nawierzchni podatnych i sztywnych. Roads and Bridges – Drogi i Mosty, 18, 4, 2019, 283–302, DOI: 10.7409/rabdim.019.019
Google Scholar
Szydło A., Mackiewicz P., Wardęga R., Krawczyk B.: Katalog Typowych Konstrukcji Nawierzchni Sztywnych. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Warszawa, 2014
Google Scholar
Barker W.R., Alexander D.R.: Determining the Effective Modulus of Subgrade Reaction for Design of Rigid Airfield Pavements Having Base Layers. U.S. Army Engineer Research and Development Center, U.S. Army Corps of Engineers, Vicksburg, 2012, erdc-library.erdc.dren.mil/server/api/core/bitstreams/81b728f8-89b0-4ef8-e053-411ac80adeb3/content, available: 04.03.2024
Google Scholar