Roads and Bridges - Drogi i Mosty
9, 3, 2010, 87-99

Analiza rozkładów odstępów czasu pomiędzy pojazdami na obwiedni małych rond

Tomasz Szczuraszek Poczta
Katedra Budownictwa Drogowego, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy
Elżbieta Macioszek Poczta
Katedra Inżynierii Ruchu, Wydział Transportu Politechniki OEląskiej

Streszczenie


Na dokładność obliczeń warunków ruchu i przepustowości małych rond zasadniczy wpływ ma przyjęty model rozkładu odstępów czasu pomiędzy pojazdami na obwiedni ronda. W stosowanej w Polsce metodzie obliczania przepustowości rond do opisu tego rozkładu wykorzystywany jest model wykładniczy. Jak wykazują liczne badania, rozkład rzeczywistych odstępów czasu na obwiedni ronda odbiega od modelu wykładniczego. Przy średnich i większych natężeniach ruchu jego zastosowanie prowadzi do dużych błędów obliczeń. Podstawowym celem pracy była ocena przydatności teoretycznych modeli zmiennej losowej do opisu odstępów czasu pomiędzy pojazdami na obwiedni ronda. Wykazano, że najlepszym do tego opisu jest rozkład wykładniczy przesunięty i powinien być preferowany do analiz warunków ruchu i przepustowości małych rond w Polsce. Ponadto wyznaczono zależności minimalnego odstępu czasu pomiędzy pojazdami od natężenia ruchu oraz wartości współczynników przeliczeniowych dla pojazdów ciężarowych na obwiedni ronda.

Pełny tekst:

PDF

Analiza rozkładów odstępów czasu pomiędzy pojazdami na obwiedni małych rond

  
Szczuraszek, Tomasz; Macioszek, Elżbieta. Analiza rozkładów odstępów czasu pomiędzy pojazdami na obwiedni małych rond. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, [S.l.], v. 9, n. 3, p. 87-99, kwi. 2010. ISSN 2449-769X. Available at: <>. Date accessed: 19 maj. 2024