Wiadukt żelbetowy z początków XX wieku – analiza mikrostruktury stuletniego betonu
Daria Jóźwiak-Niedźwiedzka
, Zbigniew Tucholski
Abstrakt
W artykule opisano historię wiaduktu Kolei Kaliskiej, a także stan zachowania konstrukcji. Omówiono aktualny stan jakości betonu z wiaduktu sklepionego parabolicznego Drogi Żelaznej Warszawsko-Kaliskiej – najprawdopodobniej jednej z dwóch najstarszych budowli inżynierskich o konstrukcji betonowej na terenie Warszawy. Zamieszczono opis przygotowywania cienkich szlifów betonowych oraz przedstawiono wyniki analizy obrazów uzyskanych za pomocą mikroskopu optycznego do obserwacji mikrostruktury betonu w świetle spolaryzowanym i w świetle ultrafioletowym. Scharakteryzowano rodzaj kruszywa (analiza petrograficzna), a także przeprowadzono ocenę wielkości współczynnika wodno-cementowego uzyskanego na podstawie rozkładu intensywności barwnika fluoroscencyjnego w świetle UV.
Jóźwiak-Niedźwiedzka, D., & Tucholski, Z. (2010). Wiadukt żelbetowy z początków XX wieku – analiza mikrostruktury stuletniego betonu. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 9(3), 23–37. Pobrano z https://rabdim.pl/index.php/rb/article/view/v9n3p23
Cited by / Share
Pobrania
Statystyki pobrań nie są jeszcze dostępne.
Daria Jóźwiak-Niedźwiedzka
Afiliacja:
Instytut Podstawowych Problemów Techniki PAN, Warszawa
Zbigniew Tucholski
Afiliacja:
Instytut Historii Nauki PAN, Warszawa
Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.