Opublikowane: 2009-12-30

Aktywne tłumienie drgań jednowymiarowego ośrodka ciągłego pod obciążeniem ruchomym

Dominik Pisarski , Czesław Bajer

Abstrakt

Praca prezentuje wyniki badań półaktywnego sterowania drgań jednowymiarowego ośrodka ciągłego pod obciążeniem ruchomym. Konstrukcje przęseł mostowych obciążonych pojazdami poruszającymi się z dużą prędkością można wzmocnić stosując selektywnie włączane elementy wsporcze w postaci tłumików z cieczą elektro lub magnetoreologiczną. Dzięki temu uzyskuje się skuteczniejsze obniżenie amplitud drgań niż przy stale działających tłumikach. Celem pracy jest wskazanie dróg postępowania przy doborze właściwej strategii sterowania. W modelu przyjęto dowolną liczbę tłumików wiskotycznych, zamocowanych w dowolnych punktach continuum i sterowanych funkcjami kawałkami stałymi. Zaprezentowano w pełni analityczne sformułowanie problemu. Odpowiedź układu została wyznaczona metodą szeregów potęgowych. Po licznych symulacjach numerycznych zaproponowana została prosta w realizacji metoda sterowania, której skuteczność wykazano na przykładach.

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Pisarski, D., & Bajer, C. (2009). Aktywne tłumienie drgań jednowymiarowego ośrodka ciągłego pod obciążeniem ruchomym. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 8(4), 71–87. Pobrano z https://rabdim.pl/index.php/rb/article/view/v8n4p71

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.