Opublikowane: 2009-12-30

Analiza ruchu poprzecznego torowiska wywołanego przejazdem pojazdów szynowych na łuku
i na odcinku prostym

Robert Konowrocki

Abstrakt

W pracy podjęto tematykę dynamicznego oddziaływania pojazdów szynowych na tor, z uwzględnieniem zagadnienia drgań bocznych infrastruktury kolejowej wywoływanej przejazdem pojazdu szynowego. Na podstawie pomiarów zarejestrowanych w rzeczywistych obiektach kolejowych oraz na eksperymentalnym stanowisku laboratoryjnym wykazano istnienie drgań dwuokresowych w kierunku prostopadłym do płaszczyzny toczącego się koła. Zjawisko to nie było dotąd badane i przedstawiane w literaturze przez innych badaczy. Pojawia się ono m.in. przy obciążeniu bocznym pociągu oraz na łukach toru. Używając model numeryczny pojazdu szynowego, stworzony w programie Vi-Rail, wykorzystujący elementy wieloczłonowe (multibody system), uzyskano odpowiedź dynamiczną o charakterze zbliżonym jakościowo do zarejestrowanych w obiektach rzeczywistych i w laboratorium. Zaprezentowane w pracy wyniki oraz ich analiza mogą zainteresować badaczy zajmujących się transportem szynowym, kontaktem tocznym i zużyciem kół i szyn kolejowych.

Inne teksty tego samego autora

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Konowrocki, R. (2009). Analiza ruchu poprzecznego torowiska wywołanego przejazdem pojazdów szynowych na łuku<br /> i na odcinku prostym. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 8(4), 43–69. Pobrano z https://rabdim.pl/index.php/rb/article/view/v8n4p43

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.