Opublikowane: 2016-02-02

Eksperymentalna analiza sztywności strunobetonowych dźwigarów mostowych

Juliusz Cieśla , Mirosław Biskup , Marian Skawiński

Abstrakt

Podstawowym tematem artykułu jest eksperymentalna analiza sztywności strunobetonowych belek prefabrykowanych. Badania przeprowadzono w dwóch etapach. W pierwszym etapie, na stanowisku badawczym badano same belki prefabrykowane do zarysowania. W drugim etapie badano dźwigary zespolone złożone z tych samych belek oraz żelbetowych płyt lub nadbetonu układanych „in situ” na prefabrykatach. W etapie tym badania prowadzono aż do zniszczenia dźwigarów. W ocenie wyników uwzględniono rzeczywiste właściwości betonu w belkach i nadbetonie. W analizie wykorzystano zależności obciążenie – ugięcie, moment – krzywizna oraz zastępczy współczynnik sprężystości Ez. Na podstawie analizy porównawczej ustalono, że zastępczy współczynnik sprężystości może być przydatnym narzędziem do oceny wartości momentu dekompresji i momentu rysującego jeszcze przed ukazaniem się rys w badanym elemencie, jak również oceny stopnia uplastycznienia materiałów w belce w stanie poprzedzającym zniszczenie. Zastępczy współczynnik sprężystości może być również wykorzystany do oceny stopnia sprężenia dźwigara z betonu sprężonego.

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Cieśla, J., Biskup, M., & Skawiński, M. (2016). Eksperymentalna analiza sztywności strunobetonowych dźwigarów mostowych. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 8(1), 13–39. Pobrano z https://rabdim.pl/index.php/rb/article/view/v8n1p13

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.