Wpływ wyposażenia mostu na wskaźniki podatności zespolenia w dźwigarach stalowo-betonowych
Czesław Machelski
, Robert Toczkiewicz
Abstrakt
Praca dotyczy mostów zespolonych o konstrukcji stalowo-betonowej. W modelu dźwigara zakłada się, że stalowa belka połączona jest z żelbetową płytą pomostową, z którą współdziała wyposażenie – nawierzchnia jezdni i kapa chodnikowa. Przyjęto, że elementy dźwigara i tak określona warstwa wyposażenia współpracują ze sobą, a w ich styku uwzględnia się nieciągłość odkształceń, jako efekt podatnego zespolenia. Do opisu zagadnienia wykorzystano własne wskaźniki podatności zespolenia, definiowane na podstawie sił wewnętrznych i odkształceń w przekroju zespolonym. Rozwiązanie problemu zilustrowano wynikami analiz parametrycznych, wykonanych dla wybranego obiektu mostowego o konstrukcji zespolonej. Rezultaty tych analiz wskazują, iż wskaźniki podatności zespolenia określane z pomiarów odkształceń na belkach stalowych, umożliwiają oszacowanie sztywności dźwigara współdziałającego z elementami niekonstrukcyjnymi, jak również określenie zakresu zmienności odkształceń w styku. Trudność oszacowania sztywności połączenia warstwy wyposażenia z płytą pomostową wynika z efektów lokalnych (tarcie, przyczepność) oraz innych czynników o cechach losowych.
Machelski, C., & Toczkiewicz, R. (2008). Wpływ wyposażenia mostu na wskaźniki podatności zespolenia w dźwigarach stalowo-betonowych. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 7(1-2), 95–116. Pobrano z https://rabdim.pl/index.php/rb/article/view/v7n1-2p95
Cited by / Share
Pobrania
Statystyki pobrań nie są jeszcze dostępne.
Czesław Machelski
Afiliacja:
Wydział Inżynierii Lądowej i Środowiska Uniwersytetu Zielonogórskiego
Robert Toczkiewicz
Afiliacja:
Instytut Inżynierii Lądowej Politechniki Wrocławskiej
Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.