Porównanie drogowych torów badawczych do przyspieszonej oceny nawierzchni
Karol J. Kowalski
Abstrakt
Podczas eksploatacji nawierzchnie drogowe narażone są na oddziaływanie zmiennych czynników środowiska i obciążeń od ruchu pojazdów. W celu dokładnego opisu zjawisk zachodzących w drogach konieczne są badania laboratoryjne i terenowe charakteryzujące zarówno właściwości materiałów użytych w nawierzchni, jak i zachowanie całej konstrukcji w czasie eksploatacji. Sposobem na przyspieszenie zużycia nawierzchni i skrócenie czasu badania jest poddanie zamkniętego dla ruchu publicznego toru badawczego cyklicznym obciążeniom symulującym ruch pojazdów. W artykule scharakteryzowano główne zalety i ograniczenia związane z przyspieszoną oceną nawierzchni wykonywaną na tego rodzaju obiektach. Porównano znajdujące się w USA i w innych krajach wybrane tory badawcze, w tym kołowroty, urządzenia liniowe, drogi badawcze i urządzenia mobilne. Zestawiono ponadto doświadczenia w zakresie wykorzystania drogowych torów badawczych do przyspieszonej oceny wpływu obciążeń ruchem i warunków klimatycznych na powstawanie zniszczeń nawierzchni drogowych.
Kowalski, K. J. (2007). Porównanie drogowych torów badawczych do przyspieszonej oceny nawierzchni. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 6(2), 17–30. Pobrano z https://rabdim.pl/index.php/rb/article/view/v6n2p17
Cited by / Share
Pobrania
Statystyki pobrań nie są jeszcze dostępne.
Karol J. Kowalski
Afiliacja:
Purdue University, IN, USA; Politechnika Warszawska
Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.