Opublikowane: 2006-04-01

Ocena podatności zespolenia na podstawie wyników badania mostu drogowego pod obciążeniem samochodami

Czesław Machelski , Robert Toczkiewicz

Abstrakt

Skuteczność współdziałania belki stalowej z płytą betonową w dźwigarze zespolonym zależy w dużej mierze od rodzaju zastosowanych łączników. Stosowane obecnie powszechnie w mostowych konstrukcjach zespolonych łączniki sworzniowe skutkują podatnością współpracy belki stalowej z płytą betonową. W pracy przedstawiono wyniki badań autostradowego mostu zespolonego przez rzekę Wartę. Badany obiekt składa się z dwóch równoległych konstrukcji pięcioprzęsłowych. Każda z nich w przekroju poprzecznym utworzona jest z pięciu stalowych belek pełnościennych, zespolonych z płytą żelbetową przy użyciu łączników sworzniowych. Badania obiektu prowadzono pod obciążeniem stacjonarnym oraz zmieniającym położenie, czyli ruchomym. Ich celem była identyfikacja podatności zespolenia dźwigarów mostowych przy wykorzystaniu zaproponowanych, własnych wskaźników zespolenia, określanych na podstawie odkształceń jednostkowych zmierzonych na belkach stalowych. W interpretacji fizycznej wskaźniki te określają proporcje sił wewnętrznych w belce stalowej i zależą od charakterystyk geometrycznych przekroju poprzecznego dźwigara. W artykule przedstawiono wartości odkształceń oraz ugięć zarejestrowane w wybranych punktach pomiarowych konstrukcji. Wyniki badań, opisane z zastosowaniem przyjętych wskaźników, dają informacje o zakresach zmian podatności zespolenia w moście drogowym, powstałych pod obciążeniem samochodami.

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Machelski, C., & Toczkiewicz, R. (2006). Ocena podatności zespolenia na podstawie wyników badania mostu drogowego pod obciążeniem samochodami. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 5(4), 57–85. Pobrano z https://rabdim.pl/index.php/rb/article/view/v5n4p57

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.