Opublikowane: 2006-04-01

Wpływ ukształtowania krzywoliniowych odcinków drogi w planie na wygodę ruchu

Jan Kempa

Abstrakt

W artykule przedstawiono wyniki badań wpływu ukształtowania krzywoliniowych odcinków drogi na warunki wygody ruchu. Rozważano wpływ promienia łuku kołowego, kąta zwrotu i szerokości jezdni na wartość przyspieszenia poprzecznego na łuku kołowym i przyrostu przyspieszenia poprzecznego w czasie na klotoidzie doznawanych przez kierowców oraz pasażerów pojazdów. Wykazano, że wraz ze zwiększeniem szerokości jezdni wzrasta wartość przyspieszenia poprzecznego oraz jego przyrostu w czasie działającego na kierowców i pasażerów pojazdu, a zależności te można opisać funkcjami liniowymi. Natomiast zwiększenie wartości promienia łuku kołowego powoduje zmniejszenie wartości przyspieszenia poprzecznego oraz jego przyrostu w czasie i w tym przypadku zależności te można opisać funkcjami potęgowymi. Z kolei zależność między omawianymi miernikami warunków ruchu a kątem zwrotu można opisać funkcjami krzywoliniowymi, osiągającymi maksima w przedziale kątów zwrotu od 25° do 40°. Zachowanie przez kierowców pojazdów dużych prędkości na łukach poziomych odbywa się kosztem wygody ruchu. Świadczy o tym fakt osiągania przez nich znacznych wartości przyspieszeń poprzecznych i ich przyrostów w czasie.

Inne teksty tego samego autora

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Kempa, J. (2006). Wpływ ukształtowania krzywoliniowych odcinków drogi w planie na wygodę ruchu. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 5(1), 19–34. Pobrano z https://rabdim.pl/index.php/rb/article/view/v5n1p19

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.