Stopy aluminium jako materiał do budowy mostów stosuje się od 1933 r. W czasie ponad 70 lat wybudowano kilkadziesiąt różnego rodzaju aluminiowych mostów drogowych, głównie w USA, Skandynawii i Holandii. Powodem stosowania stopów aluminium w mostach są takie zalety stopów, jak wysoka trwałość, mały ciężar, duże możliwości kształtowania konstrukcyjnego, formowalność, łatwość wytwarzania i transportu elementów, recykling, itp. Współczesny postęp inżynierii materiałowej doprowadził do powstania nowej generacji stopów aluminiowych o bardzo dobrych cechach wytrzymałościowych oraz o podwyższonej trwałości. Pozwoliło to na szersze zastosowanie tego materiału m.in. w budownictwie komunikacyjnym. Obecnie można wyróżnić kilka obszarów mostownictwa, w których stopy aluminium znajdują zastosowanie. Są to m.in.: pomosty aluminiowe do modernizacji mostów istniejących, mosty wojskowe, kładki dla pieszych oraz przęsła mostów drogowych. Ten ostatni obszar zastosowań stopów aluminium w mostownictwie jest przedmiotem artykułu, w którym przedstawiono historię, współczesność oraz perspektywy drogowych mostów aluminiowych.
Siwowski, T. (2005). Drogowe mosty aluminiowe − wczoraj, dziś i jutro. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 4(1), 39–74. Pobrano z https://rabdim.pl/index.php/rb/article/view/v4n1p39
Cited by / Share
Pobrania
Statystyki pobrań nie są jeszcze dostępne.
Tomasz Siwowski
Afiliacja:
Katedra Mostów, Politechnika Rzeszowska
Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.