Opublikowane: 2025-12-23

Korelacje parametrów barier drogowych z ASI i THiV (EN 1317) i ich wpływ na bezpieczeństwo kierowcy oraz pasażerów podczas zderzenia

Michał Karkowski

Abstrakt

W artykule przedstawiono rozszerzoną analizę związku pomiędzy kluczowymi parametrami barier drogowych a wskaźnikami obciążenia pasażerów: Acceleration Severity Index ASI oraz Theoretical Head Impact Velocity THiV. Oceniono trzy cechy o wysokim znaczeniu inżynierskim: rozstaw słupków, wysokość bariery oraz znormalizowaną szerokość pracującą. Oprócz klasycznych korelacji Pearsona i Spearmana oraz korelacji częściowych (z kontrolą klasy testu TBxx i typu pojazdu) zaprezentowano krzywe efektów marginalnych z przedziałami ufności 95%, wyznaczone na podstawie wielowymiarowych modeli liniowych. Wyniki potwierdzają, że większa podatność układu (większy rozstaw oraz większa szerokość pracująca) wiąże się z obniżeniem ASITHiV, zaś wzrost wysokości bariery w analizowanym zbiorze danych koresponduje z większymi wartościami ASI/THiV. W pracy odniesiono się także do konsekwencji projektowych oraz kierunków dalszych badań.

Słowa kluczowe:

wskaźnik ASI, bariery drogowe, norma EN 1317, rozstaw słupków, wskaźnik THiV, wysokość bariery, znormalizowana szerokość pracująca

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Karkowski, M. (2025). Korelacje parametrów barier drogowych z ASI i THiV (EN 1317) i ich wpływ na bezpieczeństwo kierowcy oraz pasażerów podczas zderzenia. Roads and Bridges – Drogi I Mosty, 24(4), 607–614. https://doi.org/10.7409/rabdim.025.041

Cited by / Share

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.