Opublikowane: 2025-12-23

Analiza parametrów optycznych materiałów stosowanych do poziomego oznakowania dróg

Piotr Jaskowski , Piotr Tomczuk , Marcin Chrzanowicz , Paweł Skierczyński , Artur Sakowski

Abstrakt

Celem pracy było określenie parametrów optycznych oznakowania poziomego na drogach, z wykorzystaniem metody stacjonarnej i dynamicznej. Badania opisane w artykule przeprowadzono na dziesięciu odcinkach dróg o różnych nawierzchniach oraz technologiach wykonania oznakowania. Analizy pozwoliły na określenie parametrów współczynnika odblasku RL, współczynników luminancji QD/β oraz weryfikację kontrastu oznakowania. Wykazano praktyczną możliwość stosowania metody dynamicznej do wyznaczenia kontrastu DC i oceny oznakowania. Wyniki wskazały na znacznie wyższe wartości RL oraz QD dla oznakowania grubowarstwowego względem cienkowarstwowego. Przykładowo, dla RL minimalna wymagana wartość dla dróg ekspresowych to 150 mcd/lx/m2, natomiast na badanych odcinkach oznakowania grubowarstwowe osiągały nawet 573 mcd/lx/m2, a cienkowarstwowe 25-185 mcd/lx/m2. Wnioski wskazują na potrzebę regularnej kontroli stanu oznakowania (szczególnie pod kątem RL i QD), stosowania materiałów zapewniających trwałość retrorefleksji oraz wykorzystania pomiarów dynamicznych w ocenie dłuższych odcinków dróg.

Słowa kluczowe:

bezpieczeństwo ruchu, metody dynamiczne/stacjonarne, oznakowanie poziome, retrorefleksja, widoczność

Inne teksty tego samego autora

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Jaskowski, P., Tomczuk, P., Chrzanowicz, M., Skierczyński, P., & Sakowski, A. (2025). Analiza parametrów optycznych materiałów stosowanych do poziomego oznakowania dróg. Roads and Bridges – Drogi I Mosty, 24(4), 597–606. https://doi.org/10.7409/rabdim.025.040

Cited by / Share

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.