Opublikowane: 2025-12-08

Multimodalność dworców kolejowych ze szczególnym uwzględnieniem mikromobilności i transportu kolejowego na liniach kapilarnych

Agnieszka Gałczyńska

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie znaczenia korzystania z różnych środków transportu podczas podróży na obszarach o niskiej gęstości zaludnienia. W takich miejscach kolej stanowi podstawę mobilności, natomiast transport publiczny i mikromobilność pełnią rolę pomocniczą, zwłaszcza w przypadku podróży na pierwszym i ostatnim odcinku trasy. Lokalne linie kolejowe są zrównoważone pod względem społecznym i środowiskowym oraz odgrywają ważną rolę w zapewnianiu dostępu do większych obszarów miejskich, a tym samym również do edukacji, zatrudnienia i usług medycznych. Przeprowadzone badania pokazują, że konieczna jest lepsza integracja kolei z usługami multimodalnymi (np. car sharing, autobusy na żądanie, jazda na rowerze, bike sharing, chodzenie pieszo). W szczególności jazda na rowerze jest naturalnym i odpowiednim środkiem transportu do pokonywania pierwszych i ostatnich kilometrów podczas podróży od drzwi do drzwi. Niskoemisyjne i zdrowe alternatywy mobilności mogą być zapewnione specjalnie dla mikromobilności w połączeniu z koleją, przyczyniając się w ten sposób do bardziej sprawiedliwego i sprzyjającego włączeniu społecznemu dostępu do usług i możliwości, zwłaszcza na obszarach o niskiej gęstości zaludnienia, gdzie transport publiczny jest niedostatecznie rozwinięty. Stacje kolejowe zajmują zazwyczaj znaczącą pozycję w krajobrazie miejskim, nie tylko jako złożone węzły mobilności i transportu, ale także jako miejsca publiczne, które można postrzegać jako integralne elementy danej lokalizacji. W ramach projektu RAIL4CITIES opracowano model stacji jako promotorów zrównoważonego rozwoju miast (model SCP) i wdrożono go w pięciu europejskich stacjach kolejowych, w tym w Tomaszowie Mazowieckim w Polsce.

Słowa kluczowe:

kapilarne linie kolejowe, lokalny transport kolejowy, mikromobilność, multimodalne dworce kolejowe, promotor zrównoważonego rozwoju miasta, zintegrowany transport

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Gałczyńska, A. (2025). Multimodalność dworców kolejowych ze szczególnym uwzględnieniem mikromobilności i transportu kolejowego na liniach kapilarnych. Roads and Bridges – Drogi I Mosty, 24(4), 495–506. https://doi.org/10.7409/rabdim.025.032

Cited by / Share

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.