Roads and Bridges - Drogi i Mosty
23, 1, 2024, 5-28

Metoda wyznaczania nośności użytkowej istniejących mostów i wiaduktów kolejowych pn. „RYM-SZYNA”

Janusz Rymsza Poczta
https://orcid.org/0000-0002-6773-3757
Instytut Badawczy Dróg i Mostów, ul. Instytutowa 1, 03-302 Warszawa
Published: 2024-03-25

Streszczenie

W Polsce do wyznaczania nośności użytkowej istniejących mostów i wiaduktów kolejowych są stosowane wymagania projektowe według aktualnie obowiązującej normy projektowej. Jest to zarówno technicznie, jak i ekonomicznie niepoprawne. Taki sposób postępowania wynika z faktu, że w odniesieniu do obiektów istniejących minister właściwy do spraw transportu w rozporządzeniu nakazał stosowanie obciążeń użytkowych podając wyłącznie obciążenia pionowe, nie podając zasad wyznaczania innych obciążeń zmiennych, np. sił hamowania. W artykule przedstawiono zasady wyznaczania wszystkich niezbędnych obciążeń i oddziaływań – stałych i zmiennych. Zostały one przyjęte na podstawie normy, która była stosowana w Polsce od 1985 r. Wymagania zawarte w tej normie zostały sprawdzone w kilkudziesięcioletniej inżynierskiej praktyce projektowej. Korzystając z zasad podanych w artykule można wyznaczyć nośność użytkową istniejących budowli kolejowych, stosując obciążenie pionowe wskazane przez Ministra w rozporządzeniu oraz wszystkie niezbędne obciążenia i oddziaływania, zawarte w polskiej normie.


Słowa kluczowe


ceglane mosty sklepione, istniejące mosty i wiadukty kolejowe, nośność użytkowa, uderzenia boczne taboru kolejowego, współczynniki bezpieczeństwa.

Pełny tekst:

PDF PDF

Bibliografia


Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane. Dz. U. 1994, nr 89, poz. 414 z późn. zm.

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 lutego 2005 r. w sprawie sposobu numeracji i ewidencji dróg publicznych, obiektów mostowych, tuneli, przepustów i promów oraz rejestru numerów nadanych drogom, obiektom mostowym i tunelom. Dz. U. 2005, nr 67, poz. 582

Zarządzenie nr 17 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 1 czerwca 2004 r. w sprawie wprowadzenia do stosowania „Instrukcji do określania nośności użytkowej drogowych obiektów mostowych”

Zarządzenie Nr 38 Ministra Infrastruktury z dnia 26 października 2010 r. w sprawie wyznaczania wojskowej klasyfikacji obciążenia obiektów mostowych usytuowanych w ciągach dróg publicznych. Dz. Urzędowy MI 2010, nr 13, poz. 37

Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 10 września 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie. Dz. U. 1998, nr 151, poz. 987 z późn. zm.

PN-EN 1990 Eurokod: Podstawy projektowania konstrukcji

PN-EN 1991-1-1 Eurokod: Oddziaływania na konstrukcje. Część 1-1: Oddziaływania ogólne. Ciężar objętościowy, ciężar własny, obciążenia użytkowe w budynkach

PN-EN 1991-2 Eurokod 1: Oddziaływanie na konstrukcje. Część 2: Obciążenia ruchome mostów

PN-EN 15528 Kolejnictwo. Klasyfikacja linii w odniesieniu do oddziaływań pomiędzy obciążeniami granicznymi pojazdów szynowych a infrastrukturą

PN-S-10030:1985 Obiekty mostowe. Obciążenia

PN-B-02015:1966 Mosty, wiadukty i przepusty. Obciąże- nia i oddziaływania

Directive RiL 805, Richtlinie 805.0102: Tragsicherfeit bestehender Eisenbahn-brücken. DB Netz AG, 5. Aktualisierung, 2010

DS 804 Standard: Vorschrift für Eisenbahnbrücken und sonstige Ingenieurbauwerke, Deutsche Bahn AG, 2000

Rymsza J., Rakoczy A.M.: Guidelines for determining load and actions on historic railway bridges. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, 20, 3, 2021, 217-237, DOI: 10.7409/rabdim.021.013

Rymsza J.: Zasady określania nośności użytkowej drogowych obiektów mostowych metodą uproszczoną RYM-IBDiM. XLVIII Konferencja Naukowa Komitetu Inżynierii Lądowej i Wodnej PAN i Komitetu Nauki PZITB „Problemy naukowo- badawcze budownictwa”, Opole - Krynica, 2002, 4, 191-198

Rymsza J.: Metoda szybkiego wyznaczania wojskowych klas obciążenia drogowych obiektów mostowych „MILORY” według standardów stosowanych w siłach zbrojnych NATO. Systemy Logistyczne Wojsk, 27, 2002, 183-188

Rymsza J.: The Polish method of determination regarding the temporary MLC class of the in-service road bridges. Munich Bridge Assessment Conference, Munich, 2012

Olofsson J., Elfgren L., Bell B., Paulsson B., Niederleithinger E., Jensen J.S., Feltrin G., Täljsten B., Cremona C., Kiviluoma R., Bień J.: Assessment of European Railway Bridges for Future Traffic Demands and Longer Lives – EC Project “Sustainable Bridges”. Structure and Infrastructure Engineering, 1, 2, 2005, 93-100, DOI: 10.1080/15732470412331289396

Rymsza J., Rymsza B.: Kolej na kolejowe mosty i wiadukty zabytkowe. Materiały Budowlane, 5, 2021, 58-59, DOI: 10.15199/33.2021.05.09

Biliszczuk J.: Historia i teraźniejszość wiaduktu kolejowego nad ulicą Grzegórzecką w Krakowie. Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2023, 41-51


Metoda wyznaczania nośności użytkowej istniejących mostów i wiaduktów kolejowych pn. „RYM-SZYNA”

  
Rymsza, Janusz. Metoda wyznaczania nośności użytkowej istniejących mostów i wiaduktów kolejowych pn. „RYM-SZYNA”. Roads and Bridges - Drogi i Mosty, [S.l.], v. 23, n. 1, p. 5-28, mar. 2024. ISSN 2449-769X. Available at: <>. Date accessed: 10 maj. 2024 doi:http://dx.doi.org/10.7409/rabdim.024.001.