Opublikowane: 2021-09-30

Ocena zapotrzebowania na remonty nawierzchni podatnych na podstawie występowania spękań i kolein

Ripunjoy Gogoi , Bhupali Dutta

Abstrakt

W przedstawionych w artykule badaniach podjęto próbę określenia stanu nawierzchni podatnych na podstawie występowania uszkodzeń w postaci spękań i kolein. Celem jest rozpoznanie stanu, w jakim znajduje się nawierzchnia, jak również sprawdzenie, czy niezbędny jest jej remont. Praca odchodzi od podejścia opartego na pojedynczym zbiorczym wyznaczniku stanu nawierzchni, a konkretnie na wskaźniku przydatności eksploatacyjnej, w którym różne rodzaje parametrów strukturalnych i użytkowych uwzględniane są jednocześnie w procesie decyzyjnym dotyczącym remontu. Zaproponowany w artykule system decyzyjny sformułowany został w oparciu o teorię logiki rozmytej. Uwzględnia on różne stopnie szkodliwości uszkodzeń (spękań i kolein), pozwalając na rozpoznanie krytycznie uszkodzonych odcinków. Wartości pierwiastka błędu średniokwadratowego (RMSE) oraz średniego błędu bezwzględnego (MAE) wyniosły odpowiednio 2,242 oraz 1,541, co wskazuje, iż wyniki uzyskane z przedstawionego modelu decyzyjnego są stosunkowo dokładne.

Słowa kluczowe:

koleinowanie, logika rozmyta, nawierzchnia podatna, remont nawierzchni, spękania, wskaźnik przydatności eksploatacyjnej nawierzchni, wskaźnik stanu nawierzchni.

Podobne artykuły

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Gogoi, R., & Dutta, B. (2021). Ocena zapotrzebowania na remonty nawierzchni podatnych na podstawie występowania spękań i kolein. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 20(3), 325–340. https://doi.org/10.7409/rabdim.021.019

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.