Opublikowane: 2021-09-29

Zasady przyjmowania obciążeń przy sprawdzaniu nośności zabytkowych mostów i wiaduktów kolejowych

Janusz Rymsza , Anna M. Rakoczy

Abstrakt

Zgodnie z polskim Prawem Budowlanym każdy obiekt, w tym również wpisany do rejestru zabytków, powinien zapewniać bezpieczeństwo użytkowania poprzez utrzymanie odpowiedniego stanu technicznego w przewidywanym okresie eksploatacji. Niestety przepisy prawne nie są jednoznaczne, w związku z czym te same modele obciążeń, zwłaszcza oddzia- ływań innych niż pionowe, stosuje się do nowych konstrukcji, które mają powstać i będą eksploatowane przez co najmniej 100 lat oraz do obiektów istniejący, w tym takich eksploatowanych od 100 lat, które Zarządca ma zamiar dalej bezpiecznie eksploatować przez kolejne np. 50 lat. Takie podejście jest sprzeczne z zasadami wiedzy technicznej, o których mowa w polskim Prawie Budowlanym, gdyż wartość większości „innych” obciążeń i oddziaływań przyjmowa- nych zgodnie z normą projektową wynika bezpośrednio z piono- wego obciążenia eksploatacyjnego. W artykule zaproponowano wartości charakterystyczne oddziaływań i częściowe współczynniki bezpieczeństwa, które powinny być używane do oceny istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, zwłaszcza wpisanych do rejestru zabytków.

Słowa kluczowe:

obciążenie pionowe taborem kolejowym, ocena istniejących mostów kolejowych, oddziaływanie sił hamowania i przyspieszania pociągu, oddziaływanie wiatru, siła odśrodkowa, uderzenie boczne, współczynniki bezpieczeństwa.

Podobne artykuły

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Rymsza, J., & Rakoczy, A. M. (2021). Zasady przyjmowania obciążeń przy sprawdzaniu nośności zabytkowych mostów i wiaduktów kolejowych. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 20(3), 217–237. https://doi.org/10.7409/rabdim.021.013

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.