Opublikowane: 2020-09-30

Prognozowanie wskaźnika stanu nawierzchni drogowych z zastosowaniem modeli stochastycznych

Angelika G. Batrakova , Vladimir V. Troyanovsky , Dmitry O. Batrakov , Maryna O. Pilicheva , Nataliia S. Skrypnyk

Abstrakt

W artykule omówiono modele matematyczne prognozowania stanu sieci drogowej z zastosowaniem tzw. łańcuchów Markowa. Dane do obliczeń elementów macierzy przejścia pomiędzy stanami są uzyskiwane na podstawie oceny wizualnej oraz w wyniku pomiarów instrumentalnych. Zalecane jest przygotowanie zestawów danych w postaci tablic systemu zarządzania stanem nawierzchni drogowej sporządzanych na podstawie reprezentatywnej próby odcinków pomiarowych. Macierze przejścia pomiędzy stanami są tworzone w przedziałach czasu o długości jednego roku. W artykule przedstawiono także procedurę tworzenia macierzy przejścia na podstawie częściowo niepełnych zestawów danych, w których wykorzystano informacje o wcześniejszym stanie nawierzchni oraz wyniki pomiarów instrumentalnych, pozwalających na skorygowanie prognozowanych wartości. Uzyskana ostatecznie macierz uwzględnia nie tylko prawdopodobieństwo, lecz również prędkość przejścia pomiędzy stanami. Ponadto możliwe jest także przetwarzanie danych wejściowych z odpowiednich baz lub ich wykorzystanie przy zastosowaniu innego oprogramowania.

Słowa kluczowe:

łańcuchy Markowa, modele stochastyczne, wskaźnik stanu nawierzchni.

Podobne artykuły

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.

Inne teksty tego samego autora

Pobierz pliki

PDF (English)

Zasady cytowania

Batrakova, A. G., Troyanovsky, V. V., Batrakov, D. O., Pilicheva, M. O., & Skrypnyk, N. S. (2020). Prognozowanie wskaźnika stanu nawierzchni drogowych z zastosowaniem modeli stochastycznych. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 19(3), 225–242. https://doi.org/10.7409/rabdim.020.015

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.