Opublikowane: 2014-04-01

Parametry rozdziału poprzecznego obciążeń w mostach

Czesław Machelski

Abstrakt

W pracy analizuje się dwa, klasyczne modele przęseł mostowych w postaci rusztu płaskiego i płyty ortotropowej, w zakresie przydatności parametrów charakterystycznych tych modeli do tworzenia rozdziału poprzecznego obciążenia. W wyniku analizy wykazano, że model płyty ortotropowej, uzyskany w rozwiązaniach Guyon-Massonnet oraz Cusens-Puma jest ogólniejszy niż model rusztu płaskiego w ujęciu Leonhardta. Z porównania parametrów charakterystycznych obydwu modeli, czyli płyty ortotropowej i rusztu wyprowadzono ogólną funkcję parametru charakterystycznego rusztu stosowanego w metodzie Leonhardta. W jej postaci uwzględniono dodatkowo liczbę dźwigarów głównych i poprzecznic przęsłowych. Funkcję tą wykorzystano do weryfikacji założeń najprostszego modelu rusztu nazywanego „metodą sztywnej poprzecznicy” i wykazano znaczne odchylenia od dotychczasowych wyników. Przykłady analiz porównawczych, podane w pracy ilustrują zakresy zastosowań parametrów charakterystycznych modeli mostów. W podsumowaniu rozpatrzono możliwość wykorzystania współcześnie tworzonych powierzchni wpływu momentów zginających do rozdziału poprzecznego obciążenia.

Słowa kluczowe:

analiza porównawcza, parametry modeli mostów, rozdział poprzeczny obciążenia

Inne teksty tego samego autora

1 2 > >> 

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Machelski, C. (2014). Parametry rozdziału poprzecznego obciążeń w mostach. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 13(2), 131–143. https://doi.org/10.7409/rabdim.014.009

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.