Opublikowane: 2013-02-01

Ocena korozyjności zasypek gruntowych wokół stalowych przepustów drogowych

Damian Bęben

Abstrakt

Przepusty z blach falistych w związku z położeniem w środowisku gruntowym są narażone na możliwość wystąpienia korozji ziemnej. W pracy scharakteryzowano najważniejszy czynnik wpływający na powstanie korozji ziemnej, tj. rezystywność. Przedstawiono także badania rezystywności gruntu w oparciu o geofizyczne pomiary elektrooporowe metodą Wennera. Metoda ta pozwala na pomiar rezystywności gruntu na różnych głębokościach. Przeprowadzone badania doświadczalne dotyczyły sześciu przepustów położonych na drogach o różnej klasie (krajowych, wojewódzkich i lokalnych). Wszystkie badania przeprowadzono w dwóch okresach, tj. latem i wiosną. Minimalna rezystywność gruntu wokół przepustów wynosiła 30 Ωm i została ustalona przy jezdni. Uzyskane wyniki wskazują na niebezpieczeństwo wystąpienia korozji ziemnej w przepustach z blach falistych, zwłaszcza położonych na drogach krajowych i wojewódzkich.

Słowa kluczowe:

korozja ziemna, metoda Wennera, przepust stalowy, rezystywność gruntu

Podobne artykuły

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Bęben, D. (2013). Ocena korozyjności zasypek gruntowych wokół stalowych przepustów drogowych. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 12(3), 255–268. https://doi.org/10.7409/rabdim.013.018

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.