Opublikowane: 2014-02-01

Wpływ popiołów lotnych wapiennych na temperaturę betonu w czasie pierwszych 72 godzin twardnienia w elementach masywnych

Grzegorz Knor , Michał A. Glinicki , Jan Holnicki-Szulc , Andrzej Ossowski , Zbigniew Ranachowski

Abstrakt

W celu uniknięcia powstawania spękań wywołanych termicznie w masywnych elementach konstrukcji betonowych, często stosuje się dodatki mineralne częściowo zastępujące cement w mieszance betonowej. W artykule przedstawiono wyniki pomiarów temperatury twardnienia betonów z dodatkiem popiołów lotnych wapiennych z Elektrowni Bełchatów. Zakres badań objął 76 mieszanek betonowych z trzema rodzajami kruszywa i zróżnicowaną zawartością spoiwa. Badania doświadczalne przeprowadzono stosując oryginalną metodę wyznaczania parametrów termicznych twardniejących betonów w jednowymiarowych formach umożliwiających swobodny przepływ ciepła w jednym kierunku. Na podstawie uzyskanych wyników oszacowano wpływ składników mieszanek betonowych, przede wszystkim popiołu lotnego wapiennego, na tempo wzrostu temperatury betonu podczas twardnienia, czas wystąpienia temperatury maksymalnej oraz na gradienty temperatury. Zaproponowano wzór do oceny kaloryczności mieszanek betonowych w zależności od ich składu.

Słowa kluczowe:

beton masywny, cement wieloskładnikowy, ciepło twardnienia, gradient temperatury, popiół lotny wapienny, temperatura twardnienia

Podobne artykuły

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.

Inne teksty tego samego autora

1 2 > >> 

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Knor, G., Glinicki, M. A., Holnicki-Szulc, J., Ossowski, A., & Ranachowski, Z. (2014). Wpływ popiołów lotnych wapiennych na temperaturę betonu w czasie pierwszych 72 godzin twardnienia w elementach masywnych. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 12(1), 113–126. https://doi.org/10.7409/rabdim.013.009

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.