Opublikowane: 2016-02-08

Most przez rzekę Inę – historia budowy i analiza nośności

Rafał Maciaszek

Abstrakt

Przedmiotem artykułu jest dwuprzęsłowy most przez rzekę Inę, znajdujący się na drodze wojewódzkiej nr 142. Powstał on na początku lat czterdziestych XX wieku, jako most autostradowy. Miał być częścią budowanej przez Niemców trasy Berlin - Königsberg. Z uwagi na zmiany granic państwowych po II wojnie światowej autostrada ta nie została nigdy ukończona. W krótkim czasie po wybudowaniu, w czasie wojny, zostało zniszczone przęsło nurtowe mostu. Odbudowane je po wojnie, ale już jako zupełnie inną konstrukcję. Drugie, istniejące do dzisiaj przęsło, to rzadko spotykana konstrukcja, ze ściągiem oraz z przegubem w środku rozpiętości. Jest ono zbliżone do systemu opatentowanego przez U. Finsterwaldera. W artykule przedstawiono historię, opis konstrukcji oraz analizę nośności tego przęsła. Ponieważ nie zachowała się dokumentacja projektowa obiektu, opis oraz rysunki mostu wykonano w oparciu o przeprowadzoną inwentaryzację. Nośność przęsła określono poprzez porównanie niemieckiej normy obciążeń DIN 1072 obowiązującej w czasie budowy obiektu oraz aktualnej normy PN-85/S-10030.

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Maciaszek, R. (2016). Most przez rzekę Inę – historia budowy i analiza nośności. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 8(3), 55–67. Pobrano z https://rabdim.pl/index.php/rb/article/view/v8n3p55

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.