Analiza rozkładów odstępów czasu pomiędzy pojazdami na obwiedni małych rond
Tomasz Szczuraszek
, Elżbieta Macioszek
Abstrakt
Na dokładność obliczeń warunków ruchu i przepustowości małych rond zasadniczy wpływ ma przyjęty model rozkładu odstępów czasu pomiędzy pojazdami na obwiedni ronda. W stosowanej w Polsce metodzie obliczania przepustowości rond do opisu tego rozkładu wykorzystywany jest model wykładniczy. Jak wykazują liczne badania, rozkład rzeczywistych odstępów czasu na obwiedni ronda odbiega od modelu wykładniczego. Przy średnich i większych natężeniach ruchu jego zastosowanie prowadzi do dużych błędów obliczeń. Podstawowym celem pracy była ocena przydatności teoretycznych modeli zmiennej losowej do opisu odstępów czasu pomiędzy pojazdami na obwiedni ronda. Wykazano, że najlepszym do tego opisu jest rozkład wykładniczy przesunięty i powinien być preferowany do analiz warunków ruchu i przepustowości małych rond w Polsce. Ponadto wyznaczono zależności minimalnego odstępu czasu pomiędzy pojazdami od natężenia ruchu oraz wartości współczynników przeliczeniowych dla pojazdów ciężarowych na obwiedni ronda.
Szczuraszek, T., & Macioszek, E. (2010). Analiza rozkładów odstępów czasu pomiędzy pojazdami na obwiedni małych rond. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 9(3), 87–99. Pobrano z https://rabdim.pl/index.php/rb/article/view/v9n3p87
Cited by / Share
Pobrania
Statystyki pobrań nie są jeszcze dostępne.
Tomasz Szczuraszek
Afiliacja:
Katedra Budownictwa Drogowego, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy
Elżbieta Macioszek
Afiliacja:
Katedra Inżynierii Ruchu, Wydział Transportu Politechniki OEląskiej
Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.