Opublikowane: 2016-02-02

Prognozowanie liczby podróży absorbowanych przez miasto

Tomasz Szczuraszek

Abstrakt

Ruch drogowy wewnątrz miasta tworzą nie tylko jego mieszkańcy, ale także między innymi osoby, które przyjeżdżają do danego miasta w celach obligatoryjnych i fakultatywnych. Jak wynika z badań autora osoby te generują znaczący ruch wewnętrzny. Pominięcie go w analizach tego ruchu prowadziłoby więc do dużych błędów analiz. W artykule przedstawiono zależności umożliwiające prognozowanie na określone lata liczby osób, różnych grup jednorodnych zachowań komunikacyjnych, przyjeżdżających w celach obligatoryjnych i fakultatywnych do danego miasta. Przedstawione zależności określono przy pewnych założeniach upraszczających, dzięki czemu uzyskano proste zależności wymagające niewielu danych pochodzących bezpośrednio z badań. Zależności powyższe zostały wykorzystane między innymi przez autora do analiz przestrzennych podróży dla kilkunastu miast w Polsce o różnej wielkości, począwszy od miast dużych (jak Bydgoszcz, Katowice) poprzez miasta średnie (jak np. Toruń, Rybnik), do miast małych (jak np. Brzeg, Wejherowo). We wszystkich przypadkach uzyskano zadowalające dokładności analiz, co dowodzi o praktycznej przydatności przedstawionych w niniejszym artykule zależności.

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Szczuraszek, T. (2016). Prognozowanie liczby podróży absorbowanych przez miasto. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 8(1), 73–88. Pobrano z https://rabdim.pl/index.php/rb/article/view/v8n1p73

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.