Analiza wymagań wytrzymałości betonu na rozciąganie przy zginaniu w nawierzchni drogowej
Michał A. Glinicki
Abstrakt
Artykuł przedstawia krytyczny przegląd wymagań wytrzymałości betonu na rozciąganie przy zginaniu w nawierzchniach drogowych pod kątem technicznych możliwości ich spełnienia i sprawdzenia w nawierzchni, a także spójności z kryterium właściwej struktury porów powietrznych, niezbędnej w celu zapewnienia mrozoodporności. Liczne wyniki badań wskazują na istnienie liniowej relacji między wytrzymałością na rozciąganie przy zginaniu i wytrzymałością na ściskanie do potęgi 2/3 lub1/2. Rozrzut wyników badania wytrzymałości na rozciąganie przy zginaniu jest na ogół około dwa razy większy niż rozrzut wyników badania wytrzymałości na ściskanie; współczynnik zmienności sięga często 10-15%. Wymaganie charakterystycznej wytrzymałości na rozciąganie przy zginaniu 5,8 MPa odpowiada w przybliżeniu wymaganiom klasy betonu B60. Zarówno całkowita porowatość, ale także rozkład wielkości porów powietrznych mają istotny wpływ na wytrzymałość betonu. Procedury kontroli właściwości betonu powinny uwzględniać fakt, że wytrzymałość betonu i zawartość powietrza niezbędnego w celu zapewnienia mrozoodporności, są wymaganiami konfliktowymi. Jak stwierdzono, aktualne normy nie dość ściśle określają procedury pobierania elementów próbnych i przeprowadzenia badania. Jednoznaczna ocena wyników badania wytrzymałości wymaga nawiązania do współczesnych norm budowlanych i uściślenia kryteriów zgodności.
Glinicki, M. A. (2005). Analiza wymagań wytrzymałości betonu na rozciąganie przy zginaniu w nawierzchni drogowej. Roads and Bridges – Drogi I Mosty, 4(1), 15–38. Pobrano z https://rabdim.pl/index.php/rb/article/view/v4n1p15
Cited by / Share
Pobrania
Statystyki pobrań nie są jeszcze dostępne.
Michał A. Glinicki
Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.