Opublikowane: 2014-12-07

Analiza dynamiczna belkowych mostów zespolonych na CMK w warunkach zwiększonych prędkości pociągów (160 ÷ 250) km/h

Marian Klasztorny

Abstrakt

W pracy przedstawiono opis modelowania belkowych mostów zespolonych (jednotorowych, jednoprzęsłowych, swobodnie podpartych), obciążonych pociągami poruszającymi się z dużymi prędkościami. W dwuwymiarowym modelu fizycznym układu most – tor – pojazd szynowy uwzględniono m.in. skokowo zmienny przekrój konstrukcji nośnej mostu, odkształcalne strefy dojazdowe do mostu, nieliniowe właściwości sprężysto – tłumiące podsypki, nieliniowe właściwości sprężyste przytwierdzeń szyn do podkładów, zawieszenia pierwszego i drugiego stopnia pojazdów szynowych oraz masy zestawów kołowych. Przeprowadzono analizę dynamiczną typoszeregu belkowych mostów zespolonych o rozpiętościach (14,40÷29,40) m, zlokalizowanych na Centralnej Magistrali Kolejowej „CMK”, w warunkach prędkości eksploatacyjnych (160÷250) km/h. W analizie wykorzystano autorski program komputerowy DYRAB2, służący do symulacji drgań pionowych układów most – tor – pojazd szynowy. Do oceny dynamicznego wytężenia stalowych belek głównych wykorzystano uproszczony warunek nośności z uwzględnieniem zmęczenia wysokocyklowego. Do oceny stabilności toru na obiektach mostowych wykorzystano amplitudy drgań pionowych podkładów.

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Klasztorny, M. (2014). Analiza dynamiczna belkowych mostów zespolonych na CMK w warunkach zwiększonych prędkości pociągów (160 ÷ 250) km/h. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 2(3), 73–93. Pobrano z https://rabdim.pl/index.php/rb/article/view/v2n3p73

Cited by / Share


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.