Opublikowane: 2025-12-22

Porównanie terenowych metod oceny nośności podłoża gruntowego na podstawie wskaźnika CBR: analiza wyników badań sondą Panda i sondą SDS

Agata Kowalewska , Tomasz Gajda

Abstrakt

W artykule przedstawiono kompleksową analizę dwóch metod terenowych określania kalifornijskiego wskaźnika nośności CBR, tj. penetrometru stożkowego Panda oraz sondy dynamiczno-stożkowej SDS. Badania przeprowadzono na obiekcie lotniskowym, które obejmowały 10 punktów pomiarowych, a uzyskane dane poddano ocenie statystycznej i porównawczej. Ze względu na ograniczenia formalne niemożliwe było pobranie próbek gruntu, co uniemożliwiło wykonanie badań laboratoryjnych stanowiących metodę odniesienia. Wykazano jednak silną korelację pomiędzy wartościami CBR otrzymanymi metodami terenowymi (Pearson r = 0,895), co potwierdza możliwość stosowania ich zamiennie w określonych warunkach. Omówiono także zalety i ograniczenia metod dynamicznych w kontekście badań infrastruktury lotniskowej i drogowej.

Słowa kluczowe:

badania terenowe, kalifornijski wskaźnik nośności CBR, nośność, podłoże gruntowe

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Kowalewska, A., & Gajda, T. (2025). Porównanie terenowych metod oceny nośności podłoża gruntowego na podstawie wskaźnika CBR: analiza wyników badań sondą Panda i sondą SDS. Roads and Bridges – Drogi I Mosty, 24(4), 591–596. https://doi.org/10.7409/rabdim.025.039

Cited by / Share

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.