Opublikowane: 2025-12-22

Dynamika interesariuszy we wdrażaniu Stref Czystego Transportu

Agnieszka Gałczyńska , Michał Karkowski

Abstrakt

Zanieczyszczenie powietrza w miastach stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia publicznego, zrównoważonego rozwoju środowiska i stabilności gospodarczej, a emisje z pojazdów są największym źródłem szkodliwych zanieczyszczeń na obszarach miejskich. Aby sprostać tym wyzwaniom i osiągnąć neutralność klimatyczną, konieczne jest ograniczenie emisji związanych z transportem o 90% do 2050 r. Opisane w pracy strefy niskiej emisji (LEZ) i strefy zerowej emisji (ZEZ) stały się kluczowymi instrumentami polityki mającymi na celu ograniczenie dostępu pojazdów o wysokiej emisji, przy jednoczesnym promowaniu czystszych alternatyw transportowych, w tym transportu publicznego, jazdy na rowerze i chodzenia pieszo. W artykule strefy LEZ są traktowane jako mechanizmy mające na celu poprawę jakości powietrza, ochronę zdrowia publicznego, realizację celów klimatycznych i zwiększenie integracji społecznej. Skuteczne wdrożenie LEZ wymaga skoordynowanego zaangażowania wielu zainteresowanych stron, w tym władz lokalnych, kierowców, przedsiębiorstw, pozarządowych organizacji ekologicznych, operatorów transportu publicznego, mieszkańców i wrażliwych grup społecznych. Studia przypadków z Londynu, Warszawy i Krakowa pokazują różnorodne podejścia do zarządzania i dynamikę relacji między zainteresowanymi stronami, ilustrując zarówno zalety, jak i wyzwania związane z wdrażaniem stref LEZ. Wyniki badań zawarte w artykule wskazują, że chociaż strefy LEZ przyczyniają się do wymiernego zmniejszenia poziomu zanieczyszczenia powietrza, hałasu i zagrożeń dla zdrowia budzą one również obawy związane z równością, skutkami gospodarczymi i akceptacją społeczną, co podkreśla potrzebę przejrzystej komunikacji, stopniowego wdrażania strategii i ukierunkowanych środków wsparcia w celu zapewnienia długoterminowej skuteczności i akceptacji społecznej.

Słowa kluczowe:

dynamika interesariuszy, Strefy Czystego Transportu, transportowa sprawiedliwość, akceptacja społeczna, Strefy Zerowej Emisji

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Gałczyńska, A., & Karkowski, M. (2025). Dynamika interesariuszy we wdrażaniu Stref Czystego Transportu. Roads and Bridges – Drogi I Mosty, 24(4), 577–590. https://doi.org/10.7409/rabdim.025.038

Cited by / Share

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.