Opublikowane: 2025-12-22

Ocena kruszyw z recyklingu budowlanego pod względem właściwości wytrzymałościowo-trwałościowych do stosowania w budownictwie komunikacyjnym

Andrzej Duszyński

Abstrakt

Kruszywa pochodzące z recyklingu budowlanego stanowią znaczący udział wśród materiałów stosowanych w budownictwie komunikacyjnym i charakteryzują się stosunkowo dużą zmiennością badanych właściwości, nawet w obrębie tego samego rodzaju surowca wykorzystanego do ich produkcji. Właściwości określone w przepisach szczegółowych dotyczących zastosowań nie odzwierciedlają specyficznych cech kruszyw z recyklingu. Jako kruszywa z natury wieloskładnikowe lub powstające w wyniku mieszania składników o zróżnicowanym pochodzeniu surowcowym oraz charakteryzujące się obniżoną odpornością na kruszenie wymagają one rozszerzenia zakresu metod badawczych i ustalenia kryteriów oceny na potrzeby ich klasyfikacji do zastosowań w budownictwie komunikacyjnym. Istotnymi właściwościami wytrzymałościowo-trwałościowych tych kruszyw są stabilność uziarnienia, stabilność nośności i wskaźnik wzmocnienia. Podstawowym jednak elementem niniejszego artykułu są wyniki badań kruszyw oraz ich analiza w kontekście oceny właściwości wynikających ze specyfiki kruszyw, a także klasyfikacji wymagań i właściwości użytkowych określonych w polskich dokumentach technicznych. Maksymalna zmiana uziarnienia umożliwia wstępną klasyfikację kruszyw pochodzących z recyklingu budowlanego do odpowiednich warstw konstrukcji nawierzchni drogowej. Z kolei stabilność nośności, wyrażona za pomocą gwarantowanego wskaźnika nośności lub wskaźnika wzmocnienia, pozwala na właściwą identyfikację zmian nośności kruszywa wynikających z jego składu mineralnego, struktury oraz właściwości chemicznych.

Słowa kluczowe:

kruszywa z recyklingu, maksymalna zmiana uziarnienia, stabilność nośności, wskaźnik nośności, wskaźnik wzmocnienia

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Duszyński, A. (2025). Ocena kruszyw z recyklingu budowlanego pod względem właściwości wytrzymałościowo-trwałościowych do stosowania w budownictwie komunikacyjnym. Roads and Bridges – Drogi I Mosty, 24(4), 563–575. https://doi.org/10.7409/rabdim.025.037

Cited by / Share

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.