Opublikowane: 2024-04-10

Koncepcja ujednolicenia wzajemnie niekompatybilnych modeli informacyjnych oraz danych przechowywanych w relacyjnych bazach danych zarządców dróg

Karel Pospisil , Michal Janku , Josef Stryk , Vitezslav Pospisil , Dagmar Pospisilova

Abstrakt

Zarządcy dróg wprowadzają rozwiązania BIM (modelowanie informacji o budowli) w programach pilotażowych dotyczących nowo budowanych oraz przebudowywanych odcinków dróg. Każdy z takich modeli jest przetwarzany zgodnie z normami i praktykami BIM obowiązującymi w momencie jego powstania. W związku z tym uzyskane modele są niekompatybilne i nie mogą być połączone w większy model sieci drogowej czy nawet jej wybranych części. Istniejące konstrukcje często nie są w ogóle brane pod uwagę w BIM, dopóki nie zostanie zaplanowana ich przebudowa. Ponadto zarządcy dróg zwykle przechowują dane jako stałe i zmienne wartości parametrów obiektu w relacyjnych bazach danych. W zaistniałej sytuacji stosunkowo niewielka liczba obiektów jest opisana we wzajemnie niekompatybilnych modelach, a dane większości obiektów znajdują się w relacyjnych bazach danych. Zarządcy dróg funkcjonują więc w heterogenicznych środowiskach informatycznych. Celem niniejszej pracy jest analiza opisanego problemu oraz przedstawienie proponowanych metod: metody ujednolicenia modeli, metody tworzenia kompatybilnych uproszczonych modeli informacyjnych z wykorzystaniem informacji już przechowywanych w relacyjnych bazach danych, jak również metody przechowywania danych na poziomie zarządzanej sieci drogowej celem wsparcia zarządców dróg i potraktowania ich systemów zarządzania zasobami jako dynamicznej części BIM.

Słowa kluczowe:

BIM, BMS, model sieci drogowej, PMS, relacyjna baza danych, system zarządzania zasobami.

Podobne artykuły

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.

Pobierz pliki

PDF

Zasady cytowania

Pospisil, K., Janku, M., Stryk, J., Pospisil, V., & Pospisilova, D. (2024). Koncepcja ujednolicenia wzajemnie niekompatybilnych modeli informacyjnych oraz danych przechowywanych w relacyjnych bazach danych zarządców dróg. Roads and Bridges - Drogi I Mosty, 23(1), 45–72. https://doi.org/10.7409/rabdim.024.003

Cited by / Share

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.


Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.